onsdag, november 20, 2013

Chromebook från Google!

Igår så fick jag en billig Acer Chromebook att leka med. Prisläget var lockande . (2300 kr med frakt)
Google utlovade snabb start och jag håller med dem. På ca 1 minut så var jag ute på internet med denna lilla Linuxdator.
Jag gillar ju inte monopol och Google har fulländat sitt monopol eftersom den går bara med webläsaren Chrome. Ingen annan webläsare går att installera på denna dator såvitt jag har förstått saken rätt. Allt är uppbyggt omkring Chromeläsaren.
Snabbt och bra och jag känner ju igen mig från andra datorer där jag använder Chrom eftersom allt som jag tidigare har haft "lagrat" återfinns.
Systemet bygger ju mycket på deras "appar" och egna program och det mesta fungerar.
Det som fattas är tyvärr exempelvis bankID! En hel del ljudcodec lyser med sin frånvaro och går ej att plocka ner från respektive sidor.
Denna Acer har en bra hårddisk på 350g men det har man nog inte så mycket nytta av eftersom inga icke godkända program går att ta ner. Bilder går att lagra och måhända egen musik, detta ska utforskas av mig.
Jag är inte van vid en så sluten miljö som i upplägget rent tekniskt påminner om MAC och deras slutna system. Med andra ord så har man inte så mycket att säga till om själv i utformningen av hur man vill att datorn ska fungera.
Men OK, för det priset så får man i alla fall en väl fungerande dator och kopplar man egna högtalare till den så blir ljudet mycket bra.Ska också sägas att det är en tunn och lätt dator som är bra på resor.
PS Just nu håller jag på att installera Ubuntu vid sidan om Chrome, en rätt så omständig procedur vill jag lova!!
PSPS!

Sorry, allt gick åt hel-vte när jag skulle "boota" d.v.s. starta om systemet. Inget syntes av den Ubuntu som ändock finns på disken. Måste ha hamnat på "fel" ställe! Gör om , gör rätt!

PS2  Nu rullar Ubuntu vid sidan om Chrom, gjorde om och gjorde rätt.Nu fungerar datorn perfekt.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate