tisdag, oktober 01, 2013

När man raljerar med sitt missbruk!

På de sk "sociala" medierna så kan man idag få läsa i stort sett allting. Luftandet av åsikter är ju en stor sak som internet har givit den "vanliga" människan.
Men jag har svårt för raljerandet av missbruk vad det än rör sig om.
De som för jämnan uppvisar sitt drickande av alkohol eller framhåller sitt rökande som något positivt hjälper faktiskt bara tillverkarna av dessa varor.
Frivilliga reklammaskiner så att säga..

De som missbrukar har ett inre behov av att framföra tankar som ställer missbruket i skenet av att det är något positivt.
På trettiotalet så producerade massor av artister låtar och skivor som sjöng alkoholens lov, lilla nubben hit och lilla nubben dit.  De sk pilsnerfilmerna innehöll ofta scener där man vällustigt drack alkohol.
Reklamen för cigaretter var ju liknande under många år ändå tills stjärnorna i reklamen fick lungcancer.
Försvaret för sitt missbruk finns hos en del med ända fram till att döden tar dem. Mitt arbete på lungkliniken i Malmö var psykologiskt mycket intressant , där sa patienterna med lungcancer att det var den dåliga luften i Malmö som givit dem sjukdomen allt medan de hostande rökte en cigarett.
När det gäller alkoholen så framför de flesta "törstiga" att de minsann inte dricker mer än andra osv.osv.
När lever och bukspottkörtel pajar så är det andra orsaker bla. bla !

Sedan när sjukvården släpper ut dem i någorlunda skick så är det supdags igen. Jag har ju gjort denna resa så jag vet ju vad jag talar om.
Ingen missbrukare lurar mig idag med skitsnack eller tycka synd om-snacket.

Varje människa väljer själv hur hon ska ha det med missbruket men snälla rara du , sluta att glorifiera all form av missbruk och verka som reklampelare!




Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate