onsdag, september 11, 2013

11 september

1973 så störtades den folkvalde presidenten i Chile,  Salvador Allende!  Den ena hemskheten efter den andra sipprade ut från det våldtagna landet. Stadion i huvudstaden användes som fångläger.
Sverige skulle under ett par år få ta emot tusentals med flyktingar från Chile och det påvisar att tragedier i andra länder också påverkar oss här i vårt land.
11 september 2001 så ringde min dotter Anna till mig på mobilen, jag och min hustru satt just då i en liten kyrka i Danmark, hon skrek att hon via tv såg hur stora flygplan flög rakt in i skyskrapor i USA.
Strax innan hade jag tänt ett ljus i kyrkan och sa högt att det var för alla som dog i världen. Inte visste jag då att så många avled samtidigt i denna fruktansvärda islamistattack!
Denna attack skulle också ingripa i hela världen med skärpta kontroller överallt samt krigshandlingar.
Ännu mer flyktingar skulle anlända till Sverige.
När Anna Lindh mördades och dog så låg jag på en massagebänk nere i Polen för min onda rygg. Mannen som masserade mig hade polsk radio påslagen. Jag hörde att namnet Anna Lindh nämndes och min massör stelnade till. Upprörd började han snacka engelska och polska om varannat men han sa att nu hade samma hänt med Anna Lindh som Olof Palme och så fick han tårar i sina ögon.
Vi avbröt massagen och jag gick upp på hotellrummet och slog på svensk tv som bekräftade att Anna Lindh hade avlidit.
Det är exakt tio år sedan idag! En stor tragedi för Sverige och framförallt hennes familj. Hennes man Bo Holmberg , som nu är död, kunde aldrig komma över sin hustrus död och led svårt.
En traumatiserad mördare som hatade Sverige och politiker utförde dådet.
Ett mord kan aldrig vara ogjort och ställer till med så mycket sorg och borde aldrig ha fått hänt. Anna Lindh hade ingen säpovakt med sig ute på stan och där har vi felet som möjliggjorde det lömska mordet. Hur man efter mordet på Olof Palme kunde missa en sådan viktig detalj är en gåta!
Varje mord på folkvalda politiker oavsett partifärg är ett angrepp på det svenska folket!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate