fredag, augusti 09, 2013

Vårt hus blev klart tillslut!



Vi bodde dyrt i lilla Torshälla 1965, halva lönen gick till hyran och inget bostadsbidrag fanns då.En lön skulle räcka till familjen och det var svårt.Då började jag fråga en del arbetskamrater som byggt hus på Göksten vad de betalade. Överraskande var att finna att de bodde billigare än oss tack vare generösa lånevillkor och stora ränteavdrag plus räntebidrag.
Ansökte om byggnadslov och sen körde vi igång. Fick upp hela huset med tomt för ca 114.000!
Hyran med alla kostnader understeg min tidigare hyra med hundralappar.
OK! Huset var på 97 km3 men källaren gick senare att bygga om! Tomten var på 700 km3 och det passade mig förträffligt.
Jag arbetade skift på bruket och det var ett sk fyrskift som var krävande men sömnen fick jag spara tills längre fram, det gällde att jobba på så mycket som möjligt. Grunden gjorde jag mycket kraftig för några sprickor ville jag inte ha och mig veterligen så finns inga sprickor än idag i min dotters hus. Jo, Åsa bor i huset och det är ju kul.
De första åren var ju lite primitiva och Alice tultade omkring i denna rätt så farliga miljö men det hände aldrig något farligt. Det finns en del smalfilmer kvar och jag har lagt dem på min Youtube, inga mästerverk precis men det är kul att de finns kvar att kunna se på.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate