måndag, augusti 05, 2013

Dagens ledare i Svd!

Sverige, Sverige, älskade vän/En tiger som skäms/Jag vet hur det känns/När allvaret har blivit ett skämt/När tystnaden skräms/Vad är det som hänt”!
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sverige-sverige-alskade-van_8398482.svd 
Svenska Dagbladet har bytt chefredaktör from den 5 aug. Det råkade sammanfalla med min födelsedag och det kändes bara angenämt!
Första gången jag träffade Tove Lifvendahl var i början på 2000 talet, hon skulle bo i Rosengård för att samla material till en bok. Vi sattes oss på ett kafé och talade i många timmar, jag hade ju bott många år i denna stadsdel och hade erfarenheter och tankar omkring hur Sverige hade byggt upp utanförsskapet och nästan en gettoliknande tillvaro för områdets boende.
Tove visade sig vara en mycket god lyssnare och en person som jag kände stor sympati för genast. Klok och reflekterande och en människa som inte var fastlåst i sin tankevärld. Min syn på moderater rubbades ordentligt. Själv kom jag ju från vänstern med alla fördomar om borgare inpräntat i hjärnan. Ett tankefel som närmast kan liknas vid hjärntvättning.
Sedan flyttade jag upp till Stockholm och blev inbjuden till gamla riksdagen av Tove där man skulle hålla en "hearing" om just Rosengård. Från Malmö kom många som var inblandade i denna stadsdel bla chefen för MKB ( Malmö kommunala bostäder) Polisen, politiker av olika färger dock ej någon (S).
Ett givande möte där alla fick komma till tals. Att socialdemokraterna bojkottade detta möte var för mig förvånande. De skulle ha haft nytta av allt som kom fram där men de betedde sig sekteristiskt genom att utebli.
Jag minns att jag redan när jag mötte Tove första gången tänkte att det skulle bli något "stort" av henne i framtiden men när jag sa det så log hon bara blygt.

Nu är hon något stort . Kvinna , dessutom från Korea, den första chefredaktören på en stor tidning med denna gedigna bakgrund som hon besitter.
Att hon började första ledaren med ett citat från en låt av KENT gladde mig! En ny moderna chefredaktör har sett dagens ljus. Grattis till alla läsare av SVD och till Tove vill jag bara säga: ta fighten mot alla inskränkta tankar var de än kommer från.
http://www.svd.se/kultur/moderaterna-har-blivit-bade-makten-och-systemet_8396918.svd

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate