torsdag, juli 18, 2013

Carl B Hamiltons fantasier om alkohol!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kryphalet-i-alkohollagen-maste-tappas-till_8355786.svd

Hamilton återkommer på Svd angående vinimporten från små vinhus. Han talar rakt inifrån Systembolagets styrelse eftersom han sitter i denna styrelse.
Hamilton fortsätter sina fantasier om att en matkorg med några flaskor vin (dyrt vin) skulle försätta ungdomen eller oss alkoholister i ett besvärligt läge med mer drickande.
När herrar som Hamilton påstår sig värna om oss missbrukare så klingar det så falskt.
När jag arbetade på Systembolaget  så nödgades jag sälja lådvis med små vodka till olika langare i Malmö allt medan chefen stod i bakgrunden och gnuggade händerna av förtjusning eftersom han hade provision som butikschef på alla försäljning.
Systembolaget finns ju över hela landet med en utmärkt service säger Hamilton. Och visst är det så. Som tidigare missbrukare hade jag aldrig några svårigheter att förse mig med den alkohol jag ville ha.
Inte katten skulle jag som missbrukare köpa en matkorg med medföljande dyrt vin, nej då, jag skulle fortsätta att gå till systemet och köpa billigt vin och starköl !

Som jag skrev i min tidigare blogg i den här frågan om ungdomen och hur de köper alkohol genom "privata " Systembolag så inser jag att Hamilton inte vill beröra denna fråga alls. Det är ungefär som när myndigheterna jublande berättar att unga inte dricker lika mycket idag utan att med ett ord andas om att användandet av droger har ökat stort istället.
Hamilton sitter alltså i Systembolagets styrelse, ett bolag som jag såg var ett vinstbolag av Guds nåde. Jag har varken förr eller senare arbetat på ett bolag som så noga beräknar vinst-personaltäthet-dagar!
När man talar om att motarbeta alkoholen så är det ju bara löjeväckande , de vill sälja så mycket som möjligt och köper bara in viner som ger stor vinst. De små vinhusen bryr man sig inte om, de ger ju inte klirr i kassan.
Hamilton säger sig tillhöra de liberala men i sin roll som styrelseledamot i Systembolaget så finns inte det minsta liberalt i hans uppfattning. Det är makten som talar och det är en alkoholpolitik som är usel.

http://www.bkwine.com/sv/debatt/carl-b-hamilton-ljuger-om-systembolagets-stora-utbud/

1 kommentar:

Per and Britt, BKWine sa...

Det kan vara bra att notera att Hamiltons argument underbygger han med "fakta" som är rena lögner. I både den senaste debattartikeln och den tidigare använder han sig av rena osanningar.

Om han ljuger medvetet vet jag inte. Det vore upprörande ohederligt.

Kanske är han bara okunnig om fakta. Men det är ju i stort sett lika illa eftersom han sitter i styrelsen för Systembolaget och därför borde känna till i alla fall de mes elementära sakerna om alkoholmarknaden.

Läs mer om Hamiltons falska påståenden här:

"Carl B Hamilton ljuger så han storknar om Systembolagets stora utbud, pris, kvalitet mm"


-P

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate