torsdag, juni 27, 2013

Jag ska supa mig full!

Ja, så sa en man i min omgivning igår och han menade vad han sa. Hur många som tänker så varje dag i vårt land är det ingen som vet men många är de.
Alkoholen är lätt att få tag på för den som är "törstig"! Det har aldrig varit svårt inte ens under motbokens tid. Det är bara de som vill "tro" som förfäktar att motboken höll nere alkoholistens drickande.
Samma sak är det med de som "tror" att  bara Systembolaget finns kvar i nuvarande form så dricker alkoholisten mindre!
Nej, debatten om alkoholen är som vanligt överdriven nu när ett varuhus vill försöka sälja lite vin till sina matkunder!  Allt mytiskt och konstigt under alla år omkring alkoholen är skadligt och gör att människor får "nojjor" omkring ämnet. Ångestalkoholister har det svårast med sitt elände eftersom de skäms så mycket. Gömmer alkoholen och smusslar.
De är svårast att nå för att bli friska från sin sjukdom som inte bara är alkoholen utan även sitter i psyket.
Jag har från det jag var 15 år aldrig haft svårt att få tag på alkohol och om varuhus och affärer likt andra länder hade haft alkohol så hade det inte betytt att jag druckit mer.
När en människa vill dricka och har fastnat i ett missbruk så kvittar det  var alkoholen finns, man fixar sin ranson ändå.
Jag anser   utifrån min position idag som nykter att den "svenska modellen"  inte har hjälpt mig eller någon annan missbrukare ett skvatt. De som talar sig varma för denna modell lever i en värld av lögner inför det här problemet.
Det är märkligt att de som alltid "vet bäst" ofta är nykterister sedan barndomen!
Nej , låt den vanliga konsumenten slippa att stå i dubbla köer, först mat i affären sedan vin på "bolaget"!
Jag har inget emot Systembolaget, har ju själv arbetat ett par år där, de är en bra specialaffär med stora kunskaper hos de anställda.
Men, för Guds skull , låt Sverige bli ett land där man slipper denna politik som ändå inte hjälper oss missbrukare !

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate