fredag, maj 24, 2013

Det goda exemplet!

 När unga män säger att de inte får någon chans utan måste bränna bilar för att synas så använder de sig av falska ord. Grejen är ju att i vårt land så kan alla med hårt arbete lyckas att få en bra tillvaro. Emanuel Dohi kommer från en vanlig familj i Stockholm men med föräldrar som har stött sina barn och de har fått plugga för att komma någonstans i livet. Pappa Alex är en vanlig kille som arbetar inom hemtjänsten sedan många år alltså en "knegare" även om han är en ovanligt påläst sådan. 

Invandrare från Rumänien som har insett att om barnen ska få det bra så måste de sköta sig och gå i skolan.

Ingen får något gratis och det är detta som är felet med en del killar i vårt samhälle. De tror och kräver att stekta sparvar ska komma flygande från himlen  rakt in i munnen!

 Jag minns Jerzy Einhorn som diskade på kvällarna för att få råd att läsa på dagarna, han blev en av våra främsta forskare och professor och visade att det gick att som invandrare skapa sig en framtid.

Emanuel Dohi kan du läsa om här och han är ett nutida fint exempel på att det går att göra något med sitt liv !

 

 

Alumnprofilen: Han vill ta världen till Umeå

IntervjubildNamn: Emanuel Dohi
Drömmen var att arbeta i New York, London eller Silicon Valley. Men kärleken ville annat. Nu styr han ett växande företag från ett industriområde i Umeå.
– Jag vill ta världen till Umeå, säger prisbelönte entreprenören och alumnen Emanuel Dohi. Mannen som bland annat utvecklat den populära appen Table drums.

Målmedveten

Emanuel Dohi är en målmedveten och välformulerad 32-åring med rötterna i Transsylvanien, Rumänien. Han är utbildad datavetare vid Umeå universitet och grundare av datakonsultföretaget CodeMill som han senare avyttrade. Idag är det företaget Dohi Sweden som gäller. Företaget växer snabbt. Idag är de 23 anställda. Målet är att vara kring 50 anställda inom ett par år.

Visionerna är större än att enbart tjäna pengar. Driften att arbeta mer nischat och med produktutvecklingsfokus samt med ett helt annat koncept vad gäller typen av medarbetare ledde till starten av Dohi Sweden. En digital kreativ agentur, ett högteknologiskt laboratorium och full servicebyrå som bland annat utvecklar mobila applikationer och med starka satsningar inom nästa generations tv.

– Vi har inga titlar på den här arbetsplatsen, vi har ansvarsområden. Det är inte bra om folk sätter prestigen i sin titel istället för sitt hantverk och leveransförmåga. Dem jag rekryterar måste ha ambitioner och verkligen brinna för det de gör, säger Emanuel Dohi och gestikulerar.

Hans filosofi är att försöka förutse vad som kan göras bättre och annorlunda i det vardagliga. Han tar exemplet dejà vú. Upplevelsen när man tycker sig ha upplevt någonting tidigare. Emanuels affärsidé bygger på ett tankesätt som är dess raka motsats. Att utveckla produkter som ingen anat existensen av. Detta kallar han för vujà dé.

– Det är så jag vill att alla här ska tänka. Med de visionerna kan vi verkligen förändra världen.

Umeå den bästa staden

Drömmarna om att bo i någon av världsmetropolerna förändrades när sambon ville stanna kvar i Umeå. Nu i efterhand tycker han att det är det bästa som hänt. Han har nära till familj och arbete. De produkter som tillverkas kan via de digitala distributionskanalerna lanseras utan dyra mellanled. Då spelar det ingen roll var man bor. Världskartan har förändrats. New York eller Umeå har ingen betydelse i den kreativa it-världen.
Umeå är en mycket bra stad att verka i som it-företagare. Den är tillräckligt stor för att inte alla ska behöva slåss om småsmulorna som blir över, men tillräckligt liten för att alla snabbt lär känna varandra, tycker Emanuel Dohi som imponeras över den kraft och engagemang som finns bland folk inom näringsliv och på universitetet. Ska man bli framgångsrik inom it-sektorn någonstans utanför Stockholm så är Umeå det absolut bästa alternativet, enligt honom.
Emanuel Dohi tilldelades utmärkelsen årets nyföretagare på den årliga entreprenörsgalan i Umeå (Umeågalan), med motiveringen ”Sinnebilden för en framgångsrik entreprenör”.

– När det inte blev någon av de stora världsstäderna så bestämde jag mig för att gräva där jag står och ta världen till Umeå istället. Jag vill mer än att driva mitt företag. För mig är det lika viktigt att skapa nätverk och bidra till att vi får en entreprenöriell miljö full av möjligheter här i Umeå.

Jobbar med konstnärer

Vid ett enda tillfälle blir Emanuel Dohi tillfälligt svarslös. Det är när jag ställer frågor om hans fritidsintressen.

– Intressen?.....Det här är en livsstil för mig. Jag verkar hela dagarna plus ett skift varje vardagkväll. Inte ens söndagen är fri från vad andra skulle kalla för jobb, säger han med ett leende på läpparna. Och han anar nog min följdfråga som jag inte ens hinner ställa.

– Ja, jag har en väldigt förstående sambo. Lördagar är heliga och till för familjen, resterande vaken tid tar jag mig dock tid till att läsa en hel del böcker. Men ingen skönlitteratur. Däremot slukar jag gärna allt om affärsmodeller, organisationsteorier och gärna biografier om olika entreprenörer genom tiderna.

Industrilokalen på Västerslätt som företaget sitter i idag är redan för trång. Ibland får köket tjänstgöra som arbetsplats. Inom kort kommer de att flytta till nya större lokaler, något att växa vidare i. Det lär behövas om företaget ska expandera enligt planerna. Emanuel Dohi vet vilka han vill ha som medarbetare i framtiden.

– De som jobbar här jobbar inte åt mig, utan tillsammans med mig. Både de som jobbar här nu och de framtida medarbetarna ser jag som konstnärer. Konstnärer inom sina respektive kompetensområden och inte bara människor som ska optimera vinst. Det är dessa starka individer med ambition och attityd jag vill ha i min närhet.
Text och foto: Torbjörn Bergström
http://www.umu.se/samverkan/alumn/alumnportratt/emanuel-dohi/

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate