tisdag, maj 14, 2013

Dagens föräldrar och skolan!

"– Men jag trodde ju inte det skulle sluta på det här sättet. Samtidigt som jag då känner att är det så skolan ska va, då är det nog ingenting för mig för jag tror inte på den skolan där föräldrar ska bestämma.
Trots att solen gör tappra försök kommer den inte igenom det massiva gråa molnet som hänger över Ljungskile skola. Margareta Almefjord är 62 år och varit klasslärare i nästan hela sitt liv. Idag har hon inte längre en egen klass. För knappt två år sen startade några föräldrar ett uppror mot henne för att deras barn skulle slippa Margareta som klasslärare, innan hon ens hade börjat med den nya klassen."

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/191137?programid=1316

Jag lyssnade på Kaliber, SR P1 ! Ett minne kommer upp från Malmö där en vän till mig var lärare sedan 25 år. En av hennes elever började under en lektion högljutt tala i sin mobil, hon bad honom sluta! Då han inte gjorde detta så tog hon hans mobil.
DET skulle hon inte ha gjort därför att dagen efter stormade elevens pappa in och satte igång ett bråk. Dessvärre fick hon inget stöd från sin rektor, tvärtom!
Det blev rättegång och hon förlorade. I och med detta så var hon körd som lärare, hon förmådde inte mer!

När jag hör en av lärarna berätta en liknande historia där hon bara gjorde det alla lärare borde göra så mår jag illa över hur resultatet blir för henne. Hon mister sitt jobb!
Kalibers undersökningar påvisar att en hel del av dagens föräldrar missuppfattat sin roll . De ställer upp för sina barn trots att de gjort dumheter. Om ett barn betett sig felaktigt och dumt så måste en förälder också kunna stå på lärarens sida annars kommer den unga att aldrig lära sig vad som är rätt eller fel!

Det som retar mig mest är att skolornas rektorer inte står för det som är rätt , de går föräldrarnas vilja till mötes allt för många gånger.
Går till och med in och ändrar betyg till det bättre bara därför att en förälder kräver detta under div. hot!

Vissa av dagens föräldrar och allt för många lärare har tappat sin heder och kompass!

Det här bidrar till okunskapen i dagens skolor, krav blir fult. Kunskap blir en handelsvara där utpressning används.
Varför vissa (allt för många idag) föräldrar uppför sig på det här sättet kan man bara gissa sig till. Kanske det här med "curlingföräldrar" finns med i bilden? De avgudar sina telningar på ett osunt sätt och deras barn kan inte göra något fel i deras ögon.
OM en lärare säger ifrån och talar om vad som är rätt och fel så uppfattar dessa sk vuxna föräldrar det som ett angrepp på dem själv skulle jag tro.

Den generation som fostrat dessa föräldrar är ju min egen i långa stycken och det var alldeles för mycket snack om "elevmakt" och "barnens rätt" på denna tid ungefär som med den tidens fångars "rättigheter" !

Skolan revs ner som kunskapsskola och allehanda flum fördes in och vi har verkligen fått skörda vad som såtts under de åren.
Den svenska skolan har fallit som en grå klump ner i backen om man jämför med andra länders skolor.
Hyllandet av okunnigheten blev allt för många lärarares kunskap.

Flumskoleplanen slogs fast av myndigheten  och vänstermajoriteten i riksdagen hurrade.
De hade ju drivit fram denna skola med vett och vilja. Fy fan på ren svenska!

Lyssna på detta program från Kaliber och du kommer att få många tankar i ditt  huvud, även vi som är för friskolor måste inse att allt kanske inte är så bra!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate