onsdag, maj 29, 2013

Alkoholens fördärv är svårt att komma från!

Det är många som dricker alkohol regelbundet i vårt  land och då särskilt i Stockholm. Konsumtionen ligger dubbelt så högt i storstaden contra tex Norrbotten. Kvinnor ligger i färd med att komma upp i samma nivå som många män och tyvärr så tar en kvinnas kropp och psyke mer skada än hos män . Jag ska inte gå in på vad det är som gör detta för det för denna blogg alldeles för långt. Du som tvivlar på detta kan ju Google och läsa vad alkoholforskarna har kommit fram till.
I Danmark har nu kvinnor fått lika mycket lungcancer och dålig lever så vi vet ju vad som är på gång även här.
Många märker inte övergången från ett måttligt bruk av alkohol till ett bygynnande missbruk. I mitt fall så blev det missbruk från första gången när jag var blott femton år gammal. Vid 18 var jag redan en stor missbrukare så fort jag kom åt.
Kunde dricka en liter starksprit under en dag utan att gå i däck. Självklart är en sådan början i livet förenat med stora faror och jag har varit allvarligt skadad många gånger genom tex fallolyckor. Min lever mådde dåligt och bukspottkörteln la av flera gånger och det är mycket allvarligt.
När man låtit alkoholen ta över i ens liv så går man bara och längtar efter att få dricka. Det blir ett vanvettigt sug hela tiden som man försöker stoppa undan för att kunna sköta sitt jobb. Ibland så brast ju detta också på mina olika arbetsplatser allt beroende på hur arbetsledningen och andra hade för inställning själv till alkohol.
Har man en chef som är svag för spriten så öppnar det vägen för missbruk även på jobbet.
På sjuttiotalet träffade jag en framgångsrik kulturjournalist från AB och han kunde berätta att 99 % av de som jobbade där hade stor konsumtion av alkohol även på jobbet. Kommer det då en yngre kollega till ett sånt ställe så "uppfostras" han snart till att bli likadan.
När jag låg i flottan så söps det varje dag på de flesta fartyg och det var ju för mig en tid av fylla mer eller mindre för jämnan. När jag muckade och började arbeta igen så var det en svår tid att hålla sig nykter 5 dagar i sträck och då var jag bara 21 år .
Det är bara de som befunnit sig i denna belägenhet som fullt ut kan förstå hur svår kampen är emot suget varje dag, man är beredd att sälja sin själ tillslut och man blir en opålitlig äkta man när man är gift.
Hur många lögner jag serverat under åren av drickande vet jag inte men de är oräkneliga!
Dessvärre tar det flera år innan man kommer i någorlunda balans med sig själv när man blivit nykter ! En sak vet man och det är att på denna långa väg som man har gått så finns det massor med svek och olyckor som har förstört så mycket i ens liv.
Det går ju alltid att ångra sig men det kan ju aldrig bli ogjort.
Människor har känt avsky och besvikelser över det jag gjorde och detta vet man ju själv om i hela sin själ och det är ytterst plågsamt. Risken finns att det förmörkar livet framöver när man är nykter men man måste för att överleva och för att inte riskera återfall försöka så gott det går att ändå stryka ett streck över det gjorda.
Det bästa man kan göra för att försonas med sig själv är att fortsätta den helnyktra vägen och där gäller inga kompromisser!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate