fredag, april 12, 2013

Svartlistade arbetare!

I går demonstrerade en grupp engelska arbetare utanför Skanska i Stockholm! De är svartlistade från byggen i England därför att de är fackligt aktiva och har haft synpunkter på arbetsmiljön.
http://arbetet.se/2013/04/10/skanska-svartlistade-arbetare/

När storstrejken var över i Sverige 1909 så tog arbetsgivarna till samma metoder  här och det innebar att många inte kunde försörja sig och sin familj . Dessa arbetare tvingades att gå i landsflykt ofta till USA där deras yrkeskunnande mottogs med öppna armar. Sverige förlorade många av de bästa arbetarna på detta sätt.
Det är ett smutsigt sätt att behandla arbetande människor på och det är trist att se dessa metoder uppstå igen.
Påminner om det som socialdemokraterna ihop med SÄPO utövade mot mig och mina kamrater inom fd SKP. Vi fick inte arbeta inom våra yrken utan svartlistades såsom säkerhetsrisker.

Numera har man omvärderat och tagit avstånd från den felbedömning man gjorde och har kunnat konstatera att vi aldrig var någon säkerhetsrisk, tvärtom var vi försvarsvänliga i och med vårt synsätt på sovjet som fienden.

Svartlistning  som metod är djupt odemokratisk och skadar både enskilda och arbetslivet.
Låt dessa metoder vara något som användes 1909 och röj upp i träsket omkring de nuvarande svartlistningarna.
Så här avfärdas jag så sent som 1998  men sedan kunde jag genom Riksarkivet ändå få ut dokument från 70-talet där det i klartext visade en massa hemliga registreringar. Men åren efter då jag vägrades sökta arbeten nekades jag från regeringen att få några kunskaper om, de är rädda för skadeståndsanspråk eftersom de enligt lag måste betala skadestånd om jag kan bevisa att jag fått men av deras register.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate