onsdag, april 03, 2013

Många tänker lika trots politiskt avstånd.

När jag satt på tåget så fick jag lite olika folk bredvid mig allt efter tåget rullade på.Jag satt i sk tyst avdelning där många företagare och chefer trots allt sitter och jobbar. Mannen bredvid mig hade årskort och halade upp en dator som var väldigt gammal. När han startade upp den så sneglade jag på skärmen och fick då se en XP-microsoft från stenåldern. Såg vid inloggningen att den inte var uppdaterad till servicepack 3! Aj då , tänkte jag , den här mannen vet nog inte vad han håller på och sysslar med vad gäller säkerhet på nätet.
Vi talade med varandra på slutet och då berättade han att han arbetade på ett storbolag i Stockholm.
Ja, med Microsofts lösningar så låser stora bolag fast sig i gamla lösningar och vägrar att uppdatera sig.Många kommuner gör på samma sätt. Gamla webläsare som är livsfarliga att använda finns ofta hos dessa bolag och kommuner. De har en IT-avdelning som styr allting och den anställdes dator är totalt låst med följd att ingen ute i driften kan uppdatera varken säkerhet eller något annat.
Det var hemskt att se denne man i hög ställning behöva använda sånt skräp medan unga jäntor satt framför oss med nya Mac osv.
När jag talar med människor från olika grupper i befolkningen, tex kommunister och moderater så slås jag av likheten i deras syn på datorer och internet.
Kommunister vill att staten ska fixa allt medan moderater vill ha det "stora" bolaget till att fixa allt. En webläsare från det stora bolaget alltså Internet Explorer osv.
Detta trots att IE under så många år tidvis har varit öppen som ett såll för hackers. Jag minns en sommar för ett par år sedan då Microsoft gick ut och sa att man inte skulle använda deras webläsare för tillfället därför att den inte hade någon säkerhet.
Öppen för bankskojare osv.
Kommunisterna sitter liksom mannen på tåget och förlitar sig på "det stora bolaget" och gynnar verkligen ett "utsugarbolag" där cheferna har tjänat fantasisummor under åren med alla överpriser. Bill Gates skänker bort stora summor i dag till välgörande ändamål och det är ju gott men betänk att egentligen är det pengar som stat, kommun och enskilda har betalat.

MAC är ju ännu värre med sitt totalt låsta hus där allt kostar ännu mer än vad Bill Gates någonsin har tagit ut. Det enda försonande med MAC är ju att de kör ett vettigt operativsystem som är säkrare än Windows.

Sveriges folk är ett konservativt folk, man vill inte tillhöra Europa helt och man håller gärna fast vid gamla lösningar. Så fort något nytt ska införas så blir det ett oerhört liv i början. Allt nytt är för en del rent farligt att närma sig men efter några år så sitter de också och använder nya lösningar.
I Stockholm är vreden mot SL och slopandet av de ålderdomliga "remsorna"  just nu på tapeten.  Folk stod vid SL;s kontor och surade när jag var där.
Det är ju bättre med ett plastkort som går att ladda!
Under hela min levnad så har det varit ett gnäll på så många när ny teknik införs vare sig det gällde tvättmaskiner eller bankomater.
Staten var under sossarna också ett hinder för ny teknik många gånger det insåg ju alla som såg programmen om Jan Stenbeck.
Automatiska växlar fanns och Tele2 ville använda dem men hindrades av lagen som på det sättet hjälpte Kungl Televerket att ta ut onödiga avgifter och på det sättet skinnande oss på miljarder .

Jag skulle kunna fortsätta med andra exempel på en politik som gör att ett land stagnerar men avhåller mig.

Linux har börjat sitt segertåg över världen, snart har alla smartphones detta system men det börjar också bli dags för kloka användare att lägga in Ubuntu på sina datorer och lära sig ett system som kostar användaren  nästan ingenting.
Ett modernt olåst system som dessutom är oerhört användarvänligt!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate