torsdag, november 22, 2012

Polyper?

I min släkt finns det en ärftlig form av polyper som sätter sig i grovtarmen. Helt ofarliga för det mesta men sitter de kvar så kan de bli riktigt elaka.En speciell form av cancer uppstår. Min moster blev tvungen att kapa bort nästan hela grovtarmen eftersom hon fick cancer.
Jag började på uppmaning av hennes läkare gå på konstroll och de hittade alltså polyper även på mig.
Inte många och inte farliga i det stadium de då befann sig på. De tar helt enkelt bara och kniper av dem en efter en.
Året efter går man på ny kontroll och i mitt fall så hittade man polyper tre gånger. Efter detta  så hittade de aldrig mer något hos mig och efter då tio år så friskförklarades  jag.

Nu är det tyvärr dags igen att kolla eftersom jag har ont i magen sedan början på sommaren.
Den som läser instruktionen ovan inser att det är en mycket trist undersökning att gå igenom från början till slut.
Kosten ,drycken och allt mycket  drickande och skitande från dagen före ända fram till undersökningen.
Man dricker och dricker tills man är så mätt och ofta lätt illamående, ja , man storknar helt enkelt.
Ont i ändan får man också och sannerligen att man behöver hudkräm till analöppningen !
Tyvärr så befinner man sig i det läget att det finns ingen annan utväg.
Tanken på att de ska hitta något elände finns ju också med i bilden och oroar.

Näe, nu tar jag mig en kopp kaffe istället för att fundera mer över det här!
( Den 12 dec görs undersökningen)


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate