torsdag, november 22, 2012

På västfronten intet nytt!

På västfronten intet nytt har filmatiserats två gånger, 1930 och 1979. Den första filmen fick Oscars för bästa film och bästa regi, men totalförbjöds i bland annat Tyskland, Österrike, Sovjetunionen och Frankrike. Den räknas idag av American Film Institute som en av de 100 bästa amerikanska filmerna genom tiderna. Nyinspelningen från 1979, som håller sig närmare romanintrigen, blev även den väl emottagen och belönades med en Golden Globe Award.

Erich Maria Remarque, egentligen Erich Paul Remark, född 22 juni 1898 i Osnabrück, död 25 september 1970 i Locarno, var en tysk författare. Hans mest kända roman är den år 1929 utkomna På västfronten intet nytt, som utspelar sig under första världskriget.

Jag läste denna bok som tonåring och har aldrig glömt denna skildring över krigets fasor.
Idag när jag var ute och gick och kom till vår hästhage här i Hökarängen så kom jag plötsligt att tänka  på boken och filmen .
Det var ju naturligtvis leran i hästhagen som fick mig att minnas en bok som jag läste för 55 år sedan!
När soldaterna låg i skyttegravarna och hösten kom med alla regn så fick de något som kallades för "blötfot". De gick dygnet runt i vatten och deras stövlar var alltid genomvåta. Kallbrand med ruttna tår osv.

Ska den stackars hästen få "blötfot" och tappa sina hästskor? Uppriktigt sagt så kan jag ej förstå varför hästen ska gå i denna lervälling eftersom det finns en hage med gräs bredvid?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate