söndag, september 09, 2012

Mormoner!

Under sextio och sjuttiotalet när jag sålde Vietnambulletinen på gator och torg i Eskilstuna-Torshälla  så stötte jag på en hel del unga män från USA. Alla var de i Sverige för att utföra sin mission, de hade lärt sig svenska i sina bibelskolor.
Aldrig någonsin har jag talat med någon kvinnlig mormon, finns de överhuvudtaget som missionärer?

Nå, USA:s flygvapen hade just kvällen innan napalmbombat byar med civila, hemska bilder visades på tv med brända barn och gamlingar.
Jag har gråtit många gånger i vanmakt inför desa bilder och liknande.
Dagen efter möter jag då mormoner och frågar i min enfald om de också avskyr dessa bombningar.
Svaret får mig att inför resten av livet ta avstånd från mormoner.
De hyllar bombningarna och säger att det är Guds verk.USA strider på Guds sida enligt dem.
Där sätter jag stopp för samtalet och jag har aldrig mer tagit upp ett samtal med mormoner!

Nu ska USA välja ny president och Mitt Romney är de konservativas kandidat!
 Gud bevare vår värld om han skulle bli vald, han är ju mormon!
En irrlära där allt präglas av mannens välde. En påhittat religion från 1800-talet där man har en fruktansvärd historia bakom sig. Mormoner var med och mördade europeiska nybyggare  i en massaker!
Mountain Meadows-massakern var ett massmord på en grupp nybyggare som fredligt färdades genom Utah på väg mot Kalifornien. Attacken initierades av en lokal milis bestående av mormoner och genomfördes tillsammans med en grupp Paiute-indianer den 11 september 1857.
Händelsen började som en indianattack men utvecklades snabbt till en belägring. Slutligen lurades nybyggarna av en ledande mormonpräst att lämna ifrån sig sina vapen, varefter de massakrerades av mormonerna och indianerna tillsammans.
De enda överlevande var 17 barn, alla under åtta år. Det uppskattas att nästan 120 män, kvinnor och barn dödades, även om det exakta antalet är omtvistat.
Under namnet September Dawn har händelsen filmatiserats 2007 med bland andra Jon Voight i en av huvudrollerna.)

Månggifte praktiserades ända till USA lagstiftade mot detta elände men i praktiken finns det kvar på många håll. Gamla gubbar gifter sig med 13 års töser som inte har något att säga till om.
Jag minns en fråga jag ställde till de unga mormonerna: "Om du hade levat i nazityskland hur skulle du ha ställt dig till Hitler och raslagarna? Man ska alltid lyda ett lands lagar blev svaret!

Republikanerna i USA har sedan många år slagit in på en återvändsgränd med krav som är imbecilla, inte ens abort vid våldtäkt och liknande idiotiskt. Skolorna ska inte få undervisa på annat sätt än att Bibelns framställning är det rätta osv.

När man såg bilderna från konventen så såg man det vita USA helt och hållet på de konservativas konvent medan Obama samlar människor från hela USA:s befolkning.
Obamas politik måste få en chans att växa, det är svårt att förändra en ekonomi som var så körd i botten av Bush och hans regering. 
Att få mormonen Mitt Romney till president är ju en hemsk tanke, en vidskeplig man som sprider en osund religion!

http://www.newsmill.se/node/46617

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate