söndag, september 09, 2012

GUD!


Det är sällan religion diskuteras i ett underhållningsprogram men minsann igår gjorde man det i Skavlan!
Björn Ulvaeus har sedan lång tid angripit religionen från sin ateistiska horisont men igår var han mer hovsam mot tidigare. Riktigt sympatisk på alla sätt, rolig och resonabel. Går in i alla nya kyrkor och sitter där trots sin ateism. Jag känner igen detta sedan mina 40 år av ateism.
Man hyser respekt för den gamla kulturen och respekt för de som tror på ett förnuftigt sätt. Däremot kan jag ej hysa respekt för bokstavstroende med sitt hat till oss andra liggandes där helt öppet.
Särskilt otäcka är sådana riktningar som tex talibanerna och likande fanatiker.
Men en sak många både ateister och religiösa delar är ett synsätt på religion på ett närmast barnsligt sätt. Rent av bokstavstroende med detta att Gud skapade jorden på sex dagar med vila på den sjunde.  Likaså när man försöker göra Gud till något människolikande (hen)!
Både ateisten och den religiöse hamnar i praktiken på samma sida. Gud är så stor och innefattar allt vad du ser och kan uppleva. Det finns ingen början och därmed inget slut på någonting. Allt återföds eller går under . Nya stjärnor föds samtidigt som andra dör , precis som våra liv här på jorden.

Bevisa att Gud finns och gör under , säger ateisten medan pingstvännen påstår att Gud hör bön och hjälper den som ber. När man resonerar på detta sätt så visar man bara att man har totalt fel infallsvinkel på detta med Gud och skapelsen.
Jag brukar uppmana folk till att sluta med sådana meningslösa diskussioner eftersom ingen kan bevisa varken det ena eller det andra.
Det enda vi vet är att allting är ett enda stort under , både på vår jord och ute i en världsrymd utan slut.
När ett ägg blir befruktat och ett liv föds ur kroppen så upplever de allra flesta att detta är ett  stort under, vilket det också är.
Visst kan vetenskapen förklara hur detta rent tekniskt går till men huvudfrågan hur livet föds är fortfarande mycket svårt att beskriva.
Efter 40 år som hårdnackad ateist så kunde jag bara en dag konstatera att jag inom mig hade blivit övertygad om att Gud finns!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate