måndag, juli 23, 2012

Tack Karl Ove Knausgård!

http://www.dn.se/kultur-noje/karl-ove-knausgard-breivik-slaktade-unga-manniskor-av-samma-radsla-for-granslosh

Det var mycket längesedan jag läste något som gav mig så mycket tankar så att jag har haft svårt att sova. Knausgårds artikel ger mig en slags aha-upplevelse. Återigen förstår jag hur mycket en människas barndom betyder för hur livet ev. kommer att bli. Undantag finnes alltid eftersom vägen att kunna välja inriktning finns.
Tyvärr kommer inte alla att kunna välja eftersom olika individer har olika förmåga till val. " Jag är jokern" sa en ung man i USA innan han började skjuta vilt omkring sig. Han hade valt i flera månader hur han skulle göra liksom mördaren Breivik valde väg.

Av någon anledning så dyker andra tankar upp efter att ha läst tidningen inatt där jag ser att sångaren Mikael Wiehe passade på att ge vår statsminister en känga därför att han inte var i Oslo och övervarade minneshögtiden över offren för Breiviks terrordåd. Ingen utländsk statschef var inbjuden så det fanns laga förfall men Wiehe kan inte låta bli att ge felaktiga efterslängar.
Det är då mitt i natten som jag ser klart hur jag för exakt tio år sedan fick dödsstöten vad gäller den vänster Wiehe representerar . Jag hade i alla år högaktat hans sånger och hans person och vi var på ett möte som handlade om Palestina där bla Wiehe skulle sjunga. Då passar han på att göra sig lustig pga Jan Stenbecks tragiska död, raljerar och förlöjligar hans olycka med sprit och mat. Publiken gapskrattar , en ung publik bestående av mest ungdomar från kommunistisk ungdom.
Jag blir mycket olustig av detta otäcka , Stenbeck var en sjuk man och för mig blir det en lektion i hur vänstern går över i fascistiskt gapskrattande över en svag sjuk man och hans död.
Ingen tanke från Wiehe att även Stenbeck har barn som älskade sin far.
Året innan hade Wiehe  offentligt ställt sig på huliganernas sida i de beryktade Göteborgskravallerna. Huliganer som slog sönder allt som kom i deras väg efter känt fascistiskt mönster.
De senaste tio åren har också uppvisat ett förakt för demokratin som ligger helt i linje med hur Breiviks tänkande också uppvisar. Lagen tas i egna händer och man föraktar den lag om yttrandefrihet som finns i våra länder. Våldet breder ut sig både verbalt och i praktiken där man ger sig på människor med andra åsikter.
Man har rätt! Tar rätten i sina händer vare sig man är vänster eller höger . Även religiösa fanatiker anser sig stå över lagen och tar lagen i egna händer!
Tonen från vänsterradikala kulturskribenter skruvas upp till en ton som man aldrig tidigare sett i våra stora tidningar , främst AB! De försöker kleta Breivik på alla andra som inte håller med dem. Detta är också rent fascistiska metoder och hör inte hemma i vårt lands debatt.
Försöken att tysta skribenter som vill diskutera svåra ämnen tex omskärelse börjar likna en vendetta. Att kalla skribenter för antisemiter i tid och otid är ett oskick som inte heller hör hemma i den offentliga debatten.

Det finns en anledning till att så många kloka människor från 60-70-talets vänster har övergivit vänsterns ståndpunkter. All praktik har visat att vänstern är avklädd och står där utan kläder med ett facit av östeuropa sittande på sin axel.
Därav kanske den desperata tonen där de inte ens märker sitt eget förfall!
Fösöken att kleta Breivik på motståndare har misslyckats och faller tungt tillbaka på dem som satte igång detta taskspelartrick!




Här är ett exempel på AB:s debattmetoder: http://www.aftonbladet.se/kultur/article15145629.ab


   

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate