tisdag, juli 24, 2012

Bärplockning!

I år har det kommit fler sk bärplockare än någonsin till vårt land.Särskilt många har kommit från Bulgarien så någon har nog lyckats sprida ut där nere att man kan bli rik här i Sverige genom att främst plocka blåbär.
Nu går en massa av dessa besvikna människor på vägarna ner till Stockholm i förhoppning att "någon" ska ordna att de får åka hem.
Förra året var det massor med bråk med de från Thailand och Vietnam som var här och inte kunde plocka särskilt mycket bär. Samma med dessa människor, de blev lurade hit med stora löften om bra betalt.
I Värmland så finns det också bärplockare men de var garanterade 21.000 kronor oavsett hur mycket bär det fanns!
Då kom det också en intressant fråga från svt:s reporter. Det går en massa svenska ungdomar med bidrag från kommunen som skattebetalarna får stå för, VARFÖR kan de inte istället plocka bär?
Glidande svar men till slut kom det ett svar och det var att "de vill inte"!
Varför vill de inte?  Jo, det är ju ett hårt arbete så de vill inte ha detta jobb!

Jag har ofta funderat över den sk ungdomsarbetslösheten, ibland skymtar det fram att man har så stora krav så dessa jobb finns inte. De jobb som finns duger inte av olika anledningar.
Jag kan förstå att man vill ha bra arbete med bra betalning men OM nu inte sådant finns utan det kanske finns bärplockning istället, borde man inte ta det jobbet då?

Under hela min levnad så tog jag själv de jobb som fanns men jag kanske var dum som resonerade som så att jag till varje pris ville försörja mig själv och min familj?






Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate