tisdag, juni 12, 2012

En solskenshistoria om att lära sig vårt språk!

När jag och min familj kom till den lilla staden Torshälla 1949 från Boliden-Skellefteåhamn så gjorde jag mig nästan inte förstådd bland de andra barnen.
Jag talade en svår dialekt som i vissa munnar kallas för "bonnska"! Västerbotten har flera dialekter men det här är nästan som ett eget språk. Min bror fick ibland berätta för min egen mamma (söderifrån) vad jag sa för något.

Nå , Torshälla hade ca 5000 innevånare och den stora arbetsplatsen var järnbruket där nästan alla hade sitt arbete. Staden hade tillslut innevånare där ca 50% kom från andra länder.
När jag flyttade hemifrån i början på sextiotalet bodde jag i ett hus som i folkmun kallades för främlingslegionen . Vi var knegare från 37 olika nationer som bodde där.

När bruket sökte arbetskraft så kunde personalavdelningen hyra en buss och åka till andra länder för att värva arbetskraft. Boende och jobb utlovades och de som följde med var på jobbet tre dagar efter att de anlänt till Sverige.

Där fick man gå bredvid någon annan en liten tid sedan var det bara att hugga i. Språket  fick man lära sig under tiden man jobbade!
När jag var stationerad ute i stålverket med ett litet laboratorium så kunde det gå till så här.
En kille från Finland utan minsta svenska i sitt ordförråd kom in till mig under arbetspasset då och då.
Anteckningsbok och penna samt något medhavt föremål. Skiftnyckel tex.
Jag sa ordet och han antecknade hur det stavades ,sen övade vi muntligt.
Så där höll vi på i flera månader och efter ett halvår kunde vi föra samtal med varandra.

När det gått ett år så talade han närmast perfekt svenska!

Motsatsen upplevde jag nere i Rosengård där jag bla träffade en turkisk kvinna som bott där i 25 år. Hon kunde ca tio svenska ord, icke mer men så gick hon hemma och skötte sin son och barnbarn.

Folkpartiet la idag fram ett förslag med lite nya regler angånde invandring. Läs här:http://www.dn.se/debatt/kunskaper-i-svenska-krav-for-medborgarskap 

Här i detta förslag finns tankar som för mig känns riktiga att genomföra.
Om inte Sverige tar tag i frågan om sysselsättning för de nyanlända och därmed språkkunskaper så kommer det här landet aldrig ur det dilemma som sakta har vuxit fram på allt för många orter.

Vi kan inte ha ett land med "vi och dom" , folk måste i arbete!
Jag har sett ett femtio o sextiotal på en ort med så många invandrare som de flesta inte ens kan föreställa sig på sin egen ort i numera.
Inte såg vi några bilbränder eller hotande ungdomar. De som bodde där var ju våra arbetskamrater och grannar.
Ibland dyker deras barn upp framför mig, se bara Sami Sirviö i Kent , han växte upp i lilla Torshälla och har även en liten tid arbetat på bruket där jag tillbringade 20 år av mitt liv. Hans pappa o mamma bodde i samma hus som mina föräldrar. Inte katten finns det något "vi och dom" mellan oss!

Socialdemokratin har missat väldigt mycket med sin politik redan för 40 år sedan i dessa frågor. Dels har de inte tidigt insett att många från andra länder är "den nya arbetarklassen" på stegen längst ner!
De utför och finns ofta längst ner på stegen med alla skitjobb som inte unga svenskar ens vill ta i med tång  längre.
Med sin politik har de mer eller mindre "låst" in denna arbetarklass i en tillvaro de inte kommer ur.
Socialbidrag,dåliga skolor, inget arbete osv. Många blir kriminella och befolkar våra anstalter men det har man i socialdemokratins samhälle inte ens fått viska om utan att ha betraktats som "razze"!

Skenet av det blanka fina Sverige ska upprätthållas till varje pris! Landet lyckliga lagom!

Sedan när skotten , bränderna, morden m.m. kommer på förstasidorna och Uppdrag granskning avslöjar det ena förfärliga efter det andra så står framförallt politikerna på vänstersidan handfallna. De inser inte ens att deras dåliga politik har skapat Sverigedemokraterna som politisk kraft.(tredje största parti f.n i undersökningarna)

När man som förklaringsmodell säger att vissa är "onda" och ungdomsvänstern börjar agera som  om vi hade 30-talet tillbaka så visar det sig bara att man inte har förstått någonting av nutiden.
De nya proletärerna får klara sig själv i vårt "snälla" Sverige!

Sluta anklaga andra för rasism när man faktiskt själv under så lång tid utfört en politik som är rasistisk i grunden. Man gör som i USA , använder sig av underklassen till de skitiga jobben och ser till att deras barn får fortsätta leva så.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sprakkravet-en-symbolfraga_7271271.svd

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate