onsdag, maj 23, 2012

Datorn låser sig efter ett mail!

http://svt.se/nyheter/regionalt/abc/utpressare-kraver-pengar-i-hotfulla-mejl

När jag såg det här på tv igår så tog jag mig för pannan  och suckade! Mest för att den tjej man fick se talade om att hon förlorat sina 500 bilder som hon hade på sin dator.
Varför hade hon inte lagt dem på ett USB-minne eller skickat upp dem till gratistjänsten Picasa-web är en gåta och jag kan faktiskt inte tycka synd om henne .
En annan sak är ju det föraktliga med denna brottslighet som finns på internet men vi ska ju förstå att kriminalitet som finns i samhället naturligtvis också finns på "nätet"!
Dessutom använder de flesta Microsoft och det såg jag att den här tjejen också gjorde och då är det lätt att få in en trojan om man öppnar upp ett mail med illasinnat innehåll.

Utpressarbrev av den här typen borde var och en förstå från början att ingen seriös myndighet någonsin skickar ut.
I det här fallet så var det "polisen" som skickat ut detta mail. Liknande mail kommer då och då från Google eller Microsoft där avsändaren vill att man talar om sin adress och lösenord, i verkligheten är det ju en bluff eftersom inget seriöst bolag någonsin tar kontakt på detta sätt.
Själv har jag fått alla dessa mail i min låda även från Paypal men i mitt fall så åkker de i skräpet!
För det andra så använder jag ju Ubuntu-Linux och där kan inte dessa elaka filer packa upp sig, de fungerar helt enkelt inte på vårt system!

Tryggheten att köra Ubuntu känns skönt, jag har inte ens ett antivirusprogram däremot en bradvägg. Har ej haft någon trojan eller annat elände på åtta år.Ubuntu tickar på som en säker klocka hos mig och andra!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate