fredag, januari 27, 2012

Tömda konton!

Satt just och läste hur en liga i Malmö hade kunnat skicka ut trojaner till en hel del internetanvändare och sedan plundra deras bankkonton.
Jag kan gå ed på att samtliga användare har någon form av Microsoft i sin dator, allt från XP och framåt.


Dessutom har dessa användare i oförstånd medverkat till att det blev möjligt att lägga in denna trojan. Dåligt virusskydd osv. De har öppnat upp ett mail från dessa gangsters och följt instruktioner som stod där.


Fått en länk till en banksida som ser helt ok ut och använt denna och på så sätt givet ut sin lösen.Nu använder väl nästan alla banker en sk dosa och då borde det inte gå att flytta över pengarna så här blir jag lite fundersam över vad som hänt.
En sak är säker, på Linux tex Ubuntu som jag använder så går det inte att installera dessa trojaner eftersom de inte går att "packa" upp. De är skapade just för Microsoftdatorer.


Jag får också mail med de mest fantastiska erbjudanden, senast idag så vann jag pengar återigen och det fanns med en bilaga som de ville att jag skulle öppna. Nu ser jag på en gång att det gäller en bluff så jag tar bort skiten på en gång. Men även om jag skulle öppna deras dokument så händer det inget hos mig!
Ni ska veta att jag inte ens har ett virusskydd på min dator sedan åtta år tillbaka och har aldrig råkat ut för något elände på mina datorer.
Detta säger ju en hel del om säkerheten på en Ubuntu-dator!!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate