onsdag, september 28, 2011

Jag vill inte gynna internets "hamburgerkedjor"!

Internet går igenom en ny fas just nu. Alla ska uppdatera och förändra sina skapelser. Facebook har infört en massa nya funktioner och ändringar. Gnyet är stort bland vissa användare. Samma sak sker nu på Googels sidor, sitter nu med en helt ny layout på Blogger och det måste ju erkännas att jag fick snurra runt lite för att hitta funktionerna.
Google håller på att ta ett grepp om alla sina olika sidor och program och jag kan ana att bakom en del av detta så är det att de vill ha ett fungerande system till sina datorer med sitt eget Linux-os. (OS= Operativsystem)
Google + växer fram sakteliga men om detta kommer att kunna utmana Facebook är svårt att sia om idag.
Det finns några funktioner i Google+ som jag verkligen gillar och det är bildhanteringen där användarens webPicasa knyts samman med Googel+.
Samma sak med ens videos på YouTube. Lätt som en plätt att se dem genom Google+!

Facebook kan leva farligt om de allt för ofta gör för stora förändringar, människan är ju ibland ett "vanedjur" och när man tycker att något fungerar väl så vill man hålla fast vid detta.
Samma inställning möter jag ofta bland en del av Ubuntus OS användare, där ändras det ibland friskt varje halvår när man släpper stora förändringar i de nya förbättringarna av sitt system.
Både ung som gammal knorrar ibland, ofta tycker jag från min horisont på ett surt sätt som jag inte gillar. Jag har alltid tyckt om när man förbättrar tekniken och grafiken.

Utvecklingen får inte stanna av bara för att en viss procent inte orkar med förändringar.
Så har det alltid varit inom musiken också, när något nytt har fötts tex. bebopen inom jazzen så blev en del vansinniga och förkastade denna utveckling som Charlie Parker och Dizzy Gillespie stod för. Allt skulle vara vid det gamla.

Trist är när unga inte kan förstå eller ta till sig utveckling, då får man nog undra om de inte är fostrade lite felaktigt. En ung människa brukar ofta revoltera mot det gamla invanda och det är nästan alltid unga människor som uppfinner nytt.Det är ju bara sunt och ofta spännande!
När utvecklingen inom IT tog fart så var det nästan bara unga som stod bakom denna utveckling. (Unga män , men  var är kvinnorna?) Jo ,det har funnits en kvinna som har varit tidig och drivande ,Annica Tiger!

Linux finns alltid som ett  exempel på driftighet men också på att man som individ måste kunna jobba lite själv med utformandet.
Både Mac och Microsoft är färdiga lösningar från snabbköpet och sådant roar inte mig. Jag vill kunna utforma min dator så att där finns det jag vill ha i programväg och funktioner samt utseendet.

Jag är ingen hamburgerkonsument heller och mitt synsätt på tillvaron syns även på mina datorer. Varför gynna internets "hamburgerkedjor" när det finns prima råvaror att tillgå på annat håll ?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate