måndag, september 19, 2011

Ingen rättvis jämförelse!

skärmdump3

En av datortidningarna lät fem personer testa Win 7 ,Mac och Ubuntu. Ingen hade vana vid Ubuntu, bara en hade för flera år sedan använt sig av Linux, de andra hade inte ens petat i en Ubuntu. Sedan fick de ett antal uppgifter att utföra på repektive system. Utgångsläget är helt fel eftersom de hade mångårig vana vid särskilt  Windows.

Tex så skulle de fixa till en trådlös uppkoppling vilket i för sig ibland kan bli knepigt. Jag hade stort krångel på min win 7 men på Ubuntu tog det 20 sekunder men för provpanelen så tyckte de att Ubuntu var krånglig. Lägg då också märke till att de hade en gammal Ubuntu (10.10) där det kanske för en med ingen vana kan te sig krångligt. 
Vi som är vana vid Ubuntu fixar allt sådant på nolltid. På den nya uppsättningen som jag nu använder  , Ubuntu 11.10 beta 1, så ordnar systemet automatiskt redan vid installationen det trådlösa. Man kopplas helt sonika upp redan i början av installationen och ser sin trådlösa routher och knappar in sitt lösenord.

Att sätta en människa framför en dator utan minsta genomgång av systemet är ju helt fel utgångsläge, vem kör en ny bil perfekt?
Att använda ett nytt operativsystem är ungefär som att komma till en ny stad, man måste ha en karta för att hitta och bör i förväg vara påläst om vad staden har att bjuda på!

Jag kan bara betrakta en test på detta sätt som tidningen utförde  som oseriöst, jag vill inte ens tala om vilken tidning det var! Skäms på deras vägnar!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate