söndag, september 18, 2011

50 år sedan Hammarskjöld mördades!

"I Ndola finns en överlevande från kraschen, livvakten Harold Julien, och ett lik som inte är förbränt. Egge begär att få se kroppen på sjukhuset. I kylrummet så krävs han på besked: är det Hammarskjöld eller inte?
–De hade klätt av honom naken. Då såg jag att det var ett hål i huvudet, i pannan. Jag kan inte säga att om det var, eller inte var, ett skotthål. Jag såg bara att det var ett hål och mycket blod. Jag kunde inte se om det fanns krutstänk eller liknande.
Försökte du se närmare?
–Jag kunde inte. Det var två läkare på plats, två brittiska läkare och de tyckte inte om situationen. Jag kände att jag var mycket ovälkommen. Hela situationen var olustig.".
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dag-hammarskjolds-sista-resa_6478012.svd 

Jan Gulliou sa en sann sak på tv här om kvällen, engelsmännen var förfärliga i sina kolonier i Afrika. Samma sak kan man säga om deras styre av Indien på sin tid, de var först i världen med att upprätta kz-läger där de svälte ihjäl människor.
England har en mycket otrevlig historia att luta sig emot men än idag så glorifierar de sin historia!

När jag läser Mikael Holmströms granskning av hela affären Dag Hammarskjöld i dagens Svd så förstärks mina intryck av att England har skulden i denna mordhistoria. Alla papper finns inte på bordet än utan England sitter på hemligstämplat material, det är dags att kräva att dessa arkiv öppnas.

1961 tillsatte Tage Erlander en svensk undersökningsgrupp som var nere och försökte bringa klarhet i vad som hade hänt. De mötte stort motstånd från de engelsmän som också utredde kraschen, men sen kommer det intressanta. När dåvarande regeringen Erlander la fram sin rapport så underströk de att engelsmännens undersökningar präglades av " objektivitet, strävan efter fullständighet och noggrannhet"!
Detta var en lögn, alla de som var nere hade motsatt uppfattning.

Frågan är varför regeringen Erlander  intog denna ställning?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate