onsdag, juli 20, 2011

50 år sedan jag gjorde min tjänst i flottan!


Hittade min sk "dödsbricka" i en låda idag och insåg att det är femtio år sedan jag började min tjänstgöring i Kungl. flottan som det hette då. Vet ej vad de kallar sig idag den lilla rest av vår flotta som finns kvar.
Då hade vi massor med jagare,torpedbåtar, minfartyg och inte minst de två kryssarna Tre kronor och Göta lejon. Stiliga fartyg där det ena höggs upp och det andra såldes till Chile där den seglade några år.
600 mans besättning gick åt till dessa stora skepp och det blev för dyrt för Sverige att ha sådana igång. Drog massor med bränsle dessutom! Har flottan idag ens 600 man i tjänst?

Tiderna förändras och man resonerar som om inget hot fanns längre . Samma slag av politik förde man på 20-30 talet utan att ens se hur Hitler från 1933 började rusta Tyskland något våldsamt. Hur kunde man vara så blinda?
 Pacifister för fram ett trevligt budskap men ack så farligt för fredliga länder att genomföra dessa tankar.Norge och Danmark lärde av sin läxa under andra världskriget och är alltså idag anslutna till Nato!
Sverige har ju under alla år varit smyganslutna till Nato men det borde vara dags att ändra historiens lopp och erkänna detta faktum samt öppet gå med i Nato!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate