lördag, juni 18, 2011

Iaktagelser då och nu!

En sak lärde jag mig när jag arbetade på Systembolaget och det var att iaktaga människor. Alla typer av individer passerar revy i en affär av denna typ.
Sedan lärde man sig att varje dag inte var den andra sig lik. När det var utbetalning av pension så var kön framför mig annorlunda. Många 65+ naturligtvis samt att samma män kunde återkomma flera gånger per dag. De köpte ut åt sina bekanta som satt hemma och inte kunde för egen maskin gå till vår butik.
När barnbidraget betalades ut så kom det en annan sorts kö, unga killar och tjejer med barn.
Slutligen när vi var framme vid den 25:e eller 27:e i månaden så kom de som just fått lön. Mer stressade men de visste precis vad de ville ha av våra olika varor!

Sällan bara "en halv böj" som en liten Explorer kallades i folkmun efter att Cornelis hade döpt spriten till detta namn.
Nej, de med lön köpte mest bra viner och kanske en lite flaska likör. De urskuldade sig ofta konstigt nog med att likören skulle vara till hustrun precis som om jag skulle ha med det att göra.
En man hade ett säreget förhållande till oss, han hade med sig en kofot som han la på disken. "Du vet väl vad jag vill ha" sa han hotfullt blängande. Nej,sa jag då alltid och då kommer samma svar jämt:"fyra flaskor Beyas"!
Som sagt, någon betalning var det inte frågan om! Så fort han gått ut genom dörren så ringde vi polisen som oftast tog honom.

Idag är det inte löning men däremot pensioner och bidrag från det sociala och det märks i Farsta centrum. Hur var det inte igår tro?
Fyllebänkarna är fulla i dubbel bemärkelse och man ser att "festen" pågår.
Parkeringen är också full men med bilar. Så var det inte förra helgen vid exakt samma tidpunkt. Det visar att mönstret från de år jag arbetade på Systemet inte har förändrats nämvärt.
Många har ebb i kassan mot slutet av månaden men så fort det kommer påfyllnad så ska det handlas av allting.

En turist som kommer till någon av våra köpcentrum dessa dagar då olika bidrag har betalats ut skulle inte ens komma på tanken att det finns någon fattigdom i vårt land!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate