lördag, maj 28, 2011

Unga dricker mindre alkohol!

http://www.dn.se/sthlm/tonaringarna-valjer-droger-fore-alkohol

Min rubrik är exakt vad som medelades för ett tag sedan från undersökande myndigheter och blåstes upp i tidningarna. Jag kände en varningsklocka ringa inom mig. Aha, tänkte jag , är det annan skit istället!

I går stod det i Stockholmstidningarna om hur polisen ser hur hundratals unga sitter vid Trekanten och röker på ! Dessutom finner alltid polisen både amfetamin och kokain bland dessa ungdomar varav många är mycket unga tjejer.
I takt med att så många röker (särskilt unga kvinnor)  så öppnar sig möjligheten att röka hasch. En ickerökare klarar inte av att dra halsbloss med hasch eller annat värre. Vid försök så blir de blå i ansiktet och hostar . Tappar andan helt enkelt.
Som förälder så kan man i varje fall vara säker på att ens tonåring inte röker hasch om de inte röker tobak.
Däremot så finns det idag så mycket uppåttjack att få tag på så ingen ung människa idag har några som helst svårigheter att köpa eller langa.
I småstäder såsom stora städer så sprids mobilnummer bland de unga som de kan ringa till så kommer langaren till den plats man gjort upp om. Snabba affärer ofta längs tunnelbanans olika stationer.

På något sätt så har en vanföreställning spridits i vårt samhälle att tex hasch är nästan ofarligt att bruka. Jösses, så lite dessa förstår av den verklighet som finns. Minnessvikt efter år av missbruk är mer än vanligt. Jag hade en polare som rökt på i tio år. Det gick inte att föra ett vettigt samtal med honom därför att han tappade tråden hela tiden. Minnet svek honom.
Hachpsykos är också vanligt och kan drabba även den som inte har rökt så mycket. Jag talar av egen erfarenhet från början av 80-talet då jag fick i mig för mycket i Christiania. Trodde att jag mötte rullande huvuden på gatorna. På båten hem så satt jag i skräck och trodde vid varje rörelse i båten att vi sjönk.
Det tog flera veckor innan alla symptom gick över. Första veckan så hade jag hallucinationer varje kväll när jag skulle sova. Skräck!

Efter denna läxa så var det slutrökt för mig både med tobak och hasch!
Nu vet jag att om man berättar sånt här så är det ingen ung som bryr sig om vad tidigare generationer har för erfarenheter. De slår dövörat till och säger till sig själv att "det händer inte mig"!

USA-baserade filmer och underhållning har en längre tid romantiserat bruket av särskilt hasch och vi vet ju genom undersökningar att de unga mest tittar på kanaler som sänder serier från USA.
De blir naturligtvis påverkade av detta liksom hela världen  mer eller mindre har anammat USA-kulturen.

Det är en svår kamp för att samhälle att motarbeta drogerna, det finns dessutom så mycket pengar inblandade i hela denna sektor och pengar vill de flesta ha. Gärna mycket på ett lätt sätt. Hur många klantar sitter inte inne på långa fängelsestraff för att de ville tjäna en bra summa pengar genom att föra in ett parti knark i landet?

Det enda gift jag talar väl om är Zoegas kaffe, gott och uppiggande på ett tämligen ofarligt vis!





PS !
Att förlora kontakten med verkligheten och att hjärnan slutar fungera normalt är inledningen på vad en Haschpsykos är. Personer som får en psykos kan få vanföreställningar, hallucinationer, bli personlighetsförändrade och få tankestörningar. Det kan vara kombinerat med ett bisarrt beteende och svårigheter att föra ett normalt samtal.
Psykoser som orsakas av narkotikaberusning är av kortvarigt livshotande slag. OM den drabbade överlever berusningen så släpper det psykotiska tillståndet OFTAST när narkotikan är fysiskt nedbruten och den kemiska effekten avtagit. Ibland upphör inte psykosen trots att de narkotiska preparaten har brutits ner = drogutlöst psykos.
En s.k. haschpsykos kan bli ett livslångt handikapp. Tillfrisknandet efter en psykos orsakad av narkotika kan ta lång tid. Inklusive behandling och öppenvård kan den totala tiden bli 1-10 år. Det är också vanligt med återfall.
När det gäller psykos orsakad av alkohol benäms detta som delerium. Vid detta tillstånd måste den drabbade vårdas på IVA (intensivvårdsbehandling) för att förhindra hjärtinfarkt och en total fysisk kollaps.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate