torsdag, maj 26, 2011

Telias presentation av Android!

Idag fick jag en bilaga till min morgontidning. Telia hade lagt med en liten tidning med reklam för olika Android-telefoner.
När jag så slår upp reklambladet så ser jag att de ska förklara vad Android är för något.
Självklart tassar Telia liksom så många andra bolag runt omkring Android som om de har något att dölja.
Det gör de också så gott som de kan. Alla de stora bolagen har i vårt land varit så uppknutna till Microsoft på ett eller annat sätt så ordet LINUX får man inte tala om. Det var fult i början att tala om Google också.

Jag minns när Google var nytt så avfärdades detta bolag av de stora. Linux fortsätter man offentligt att vara tyst omkring men de kommer ju inte ifrån att Android är en skapelse av Google som i sin tur använder den fria programvaran Linux till både Android och Chrome!

I texten från Telia så ser du ju själv hur man bara ger en halv information om systemet i de mobiltelefoner de säljer. Den heta potatisen i deras munnar uttalas LINUX.
Det vore ungefär som om jag när jag berättar att mitt operativsystem i mina datorer är UBUNTU och sen skulle jag aldrig säga att Ubuntu är baserat  på Linux!
Sådant beteende kallas för hyckleri på svenska språket.
Alla belackare till Linux ser nu hur  hela mobilmarknaden har förändrats och Linux börjar sälja mest.

Jag ställer återigen frågan till datoranvändarna: om nu Android är så bra i mobiltelefonen varför skulle då inte hemmadatorn också kunna använda sig av Linux tex i form av Ubuntu? DET skulle jag vilja ha ett klokt svar på?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate