onsdag, april 20, 2011

Uppdrag granskning!

Uppdraget ikväll var att granska SJ. Bla. kom det fram att SJ hade ljugit angående tågstoppet mitt i den varma sommaren mellan Flempan och Södertälje. SJ påstod att Trafikverket hade bestämt att inte "knuffa " bort tåget eller att låta passagerarna gå därifrån osv. Vid uppspelningen av telesamtalen mellan SJ och Trafikverket så kunde varje lyssnare höra att SJ:s version var lögn. Den nya kommunikationsdirektören erkände också detta även om hon var ovanligt mångordig.

Fd Banverket och SJ åtskildes av den socialdemokratiska regeringen 1988 och det var ett beslut som inte har fört något gott med sig för svensk järnvägstrafik. Om man jämför ute i Europa så var det svenska beslutet unikt. Övriga länders regeringar insåg att det är fel väg därför att det finns stor risk för missförstånd och kommunikationsproblem.
Man talar inte samma språk tillslut och detta är till nackdel för en fungerande trafik.

Vad som fattades i programmet som vanligt när man ska diskutera järnvägen är ju naturligvis de felsatsningar man genomfört till stora kostnader.
Båstadtunneln byggs fortfarande och ingen vet vad den slutgiltiga kostnaden blir. Det talas om ca 15 miljarder men ingen vet. Projektet skulle aldrig ha påbörjats eftersom så många instanser sa nej från remisstiden.

Om du klickar på järnvägskartan ska du se att upp till norrland finns idag tre olika linjer. Den utefter kusten är ny och har kostat minst 20 miljarder trots att alla vet att den aldrig kan betraktas som lönsam. Det bor helt enkelt för lite folk efter denna väg. Tids nog ska man fortsätta att bygga vidare från Umeå och upp till Haparanda . Allt bygger på en politisk kompromiss mellan miljöpartiet och sossarna . Det gällde för sossarna att få igenom en rad andra beslut och då blev det kohandel .

Proppen för järnvägen är ju från Stockholm och neröver till Skåne. Här bor det ett mycket stort underlag av passagerare men bara en linje ner.
Här ska mängder av gods och passagerartåg trängas på många gånger krokiga banor som legat där sedan urminnes tider. Det är därför X2000 byggdes för att kunna luta i svängarna.

I andra länder i Europa och övriga världen satsas mycket pengar sedan många år på nya banor som är räta, har ett annat underlag  bla. gummisduk.
Där går det att köra fort och på det sättet konkurera med flyget. Inget lutande av tågen och de går jämt och fint trots denna höga fart.

Om man ska tala om järnvägstrafik så måste man börja i rätt ände!

Sedan saknas som vanligt frågan om SJ:s dotterbolag LINX, där SJ konkurerade ut det egna bolaget med trafik mellan Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo-Karlstad-Stockholm-Malmö.
Hur mycket kostade denna affär totalt det svenska samhället?

Inte en enda journalist har ens försökt ta reda på detta. Locket är på totalt!

2 kommentarer:

JOE sa...

Du har bra synpunkter och jag håller med dig i stort.

Att Hallandsåstunneln aldrig skulle byggts just där må vara sant. Ändock måste kapacitetsproblemen på västra stambanan lösas och Hallandsåsen är en riktig flaskhals, både för person- och inte minst godstrafik.

hogrelius sa...

Det fanns ett annan lösning från Banverket och det var att dra en bana öster om åsen. Några minuters skillnad bara men mycket billigare att bygga! Det blev politiken som fick avgöra mot tex Sveriges geologers nej!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate