fredag, april 15, 2011

Nedskräpning!

I radions P1 så hör man folk från olika delar av landet tala om att det sker en tilltagande nedskräpning av vår natur.
Visst är det så! Jag minns hur jag reagerade över att finna skräp uppe i fjällvärlden , tomflaskor,muggar osv.
Insåg då att överallt vistas numera människor vilka inte är där för naturens skull utan de är ute och roar sig. Grillar ,super,och gör på samma sätt som det man ser i våra parker idag en fin sommardag.
Vid alla musikfester utomhus under årens lopp så har jag också lagt märke till ett tilltagande svineri, man kastar allt man har haft med sig direkt på marken.
Jag minns särskilt den gången när KENT spelade i vitt på stadion hur tusentals ungdomar totalt nedskitade Humlegården!



Än värre var när Hammarby fotboll skulle starta säsongen för ett par år sedan och alla fans skulle gå från söder ut till Johanneshov. Där gick vuxna med sina små barn med sig, spred ölburkar och flaskor och annat skit efter hela Götgatan ! Det såg så fruktansvärt ut efter att de passerat och jag tänkte då på hur dessa familjer lärde upp sina barn att skita ner.

Det har pågått en andlig nedskitning också sedan många år via TV. USA:s nöjesmaskiner behärskar hela reklamapparaten och dess programserier.
Går man en vända på sin tv en kväll så talas det yankee på i stort sätt alla kanaler. Prat,prat och pålagt skratt med serier utan värde. Människorna som håller tillgodo med denna nedskräpning förstår inte själv vilken hjärntvätt de utsätts för.

Den unga generationen som är uppfödd på denna andligt torftiga kost förmår inte längre att ta till sig seriösa program. Nej, de tycker att SVT:s program är trista och "de orkar inte se dem"!


Hur mycket i minuter offrar inte dagens unga på att låta reklamen rulla fram. Filmer avbryts hela tiden, ibland kan man på tex tv4 bryta en film efter tio minuters tittande, det är vedervärdigt!

Vi svenskar undgår inte heller att bli påverkade av alla resor som vi gör till andra länder där man historiskt alltid har skräpat ner något fruktansvärt.

Jag har sett sopbergen i många länder och alltid mått så illa av det  men tröstat mig med att vi i Sverige inte har haft det så äckligt. Nu är vi där och det börjar se likadant ut.


Den miljon människor som invandrat har naturligtvis också bidragit med sin sopkultur.  Jag har ju bott i invandrartäta områden och sett skillnaden både i de hus jag bott i samt utanför.


Sverige är nu ett land lika de övriga och tyvärr så har vi nu fått alla  baksidorna också!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate