söndag, mars 27, 2011

Gudstjänst

Lars Winnerbäcks sånger används i gudstjänster i Växjö. Flera gånger har hans musik och texter använts i gudstjänster i domkyrkan och Mariakyrkan. Det är populära gudstjänster som lockar många besökare i alla åldrar.
Det är växjöprästerna Lars-Gunnar Selinder, Marita Magnusson-Selinder, och Carina Samuelsson, samt organisten Yvonne Steen Ohlander som har samarbetat om gudstjänster med Lars Winnerbäcks sånger flera gånger vid det här laget. Det som förändras är t ex predikan vid de olika tillfällena. Ibland firas gudstjänst och ibland mässa.
- Kyrkan ska hantera de existentiella frågorna. Vem som helst kan ställa de existentiella frågorna oavsett om det är ifrån ett kristet sammanhang eller inte. De frågor som formuleras i Lars Winnerbäcks texter går att ta in i kyrkans sammanhang, säger prästerna och musikern som skapat gudstjänsten. De tycker också att det är lika självklart att populärmusiken har sin plats i kyrkan, precis som den klassiska musiken har sin plats av tradition.

Sånger i gudstjänsten
Hugger i sten
Innan mörkret faller
Dunkla rum
Elden
Strimmor
För Dig
Ingen Soldat
Elegi
Kom ihåg mig

Medverkande
Komminister Lars-Gunnar Selinder, sång, gitarr
Domkyrkokomminister Carina Samuelsson, liturg
Gymnasiepräst Marita Magnusson-Selinder, predikant
Domkyrkoorganist Yvonne Steen-Ohlander, piano, synt, sång
Erik Andergren, tenorsax
Per Svensson, bas
Håkan Fritzson, trummor, slagverk
Markus Kullenbert, gitarr

Mariakyrkan, Växjö.
Producent Karin Malmsten Sveriges Radio Jönköpinghttp://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=945

En fantastiskt fin musikGudstjänst att lyssna på, Lars Winnerbäcks texter är så fina liksom musiken.
Det är texter som många har tagit till sig genom alla år, mest unga och det är lite synd för även vi äldre har stor glädje av det Lars skriver.

När du står ensam kvar på tå
och ytan inte går o nå
När du träffat botten
Kom ihåg mig då

När du tagit första bästa tåg
och gör vad som helst för en dialog
När du står sist i kön
Kom ihåg mig då

När vintern gömmer dina spår
så att du inte hittar hem
När du är vilsen i en vinternatt igen
Kom ihåg mig då

När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då
Här finns du kvar

O när du står på toppen och tittar ner
och det är ljust vart än du ser
När du har vunnit
Kom ihåg mig då

När du får spring i dina ben
och jordens dragningskraft är klen
När du är i luften
Kom ihåg mig då

När våren öppnar sina dörrar
och du tar den långa vägen hem
Och sitter på ute serveringen där vi satt igen

När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då
Här finns du kvar

När varje dag känns likadan
och när det skymmer över stan
och när du drömmer
Kom ihåg mig då

När du har varit i alla vrår
och du har testat allt som går och
när du tröttnat
Kom ihåg mig då

När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När det blir varma sommardar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När vinterisen ligger klar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

Så finns du kvar
Här finns du kvar
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då
Kom ihåg mig då

När det blir varma sommardar
Så finns du kvar
Så finns du kvar

När vinterisen ligger klar
Så finns du kvar
Så finns du kvar
Kom ihåg mig då

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate