söndag, mars 27, 2011

"Danssjuka" är en mycket grym sjukdom!

I dagens Svd finns en stort uppslagen artikel om ett tragiskt fall av denna sjukdom och hur den drabbar en hel släkt. Led efter led!
Huvudpersonen i artikeln är en ung kvinna på blott 36 år med barn o man. Hon vet nu efter en dna-test att hon är svårt skadad genetiskt i sitt dna. Danssjuka kallades denna sjukdom i folkmun väldigt länge eftersom den drabbade inte kan kontrollera sina rörelser i ett visst skede av sjukdomen. Man kan börja svänga på sina armar och ben på ett jobbigt sätt för den sjuka.


Kvinnans far är också sjuk sedan sextioårs åldern liksom farmor och det är en typisk bild av hur sjukdomen drabbar.
För många år sedan var jag ihop med en kvinna som ibland uppvisade psykiska störningar och även hade vårdats på sjukhus. Det blev så jobbigt i vårt förhållande så jag ville inte vara ihop med henne.
Då och då hörde jag av henne, gift och fått barn och bodde i Tyskland. Kontakten dog ut då jag inte uppmuntrade henne denna kvinna som är den enda som har friat till mig.


För några år sedan så sökte jag på hennes namn på Google.  Fick ett svar till en sida som gjorde mig ledsen.
Hon var död sedan många år! Nu förstår jag bättre att sjukdomen visade sig tidigt genom att hon mådde dåligt i sitt psyke,det är ofta så det kan börja!
Tog kontakt med den äldsta dottern som fortfarande kom ihåg mig och fick då veta den hemska sannningen. Huntingtons sjukdom hade brutit ut i fyrtioårsåldern och hon hade hamnat på sjukhem och tynat bort. Bitter över livet och ville inte träffa vännerna.


Tyvärr så hade dottern också fått sjukdomen. Det finns ingen bot alls .


När jag läste om det unga paret som nu vet vad som kommer framöver så blev jag så ledsen. Mitt hjärta gjorde ont!
Då kom också tankarna på Eva-Brita och hur hennes liv blev!
Man kan känna sig så liten och maktlös över så mycket i livet. Vi är oftast en slags åskådare som sitter där alldeles tysta därför att vi vet inte vad vi ska göra!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/maria-bar-pa-den-arftliga-huntingtons-sjukdom_6042849.svd 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate