lördag, mars 26, 2011

Barnfattigdom?

Håkan Juholt tog upp den sk "barnfattigdomen" vad han nu egentligen menar med detta? Är det deras tittande på dåliga tv-program från reklamkanalerna? Eller  alla barn som sitter på McDonalds och äter skräpmat och dricker Coke?

Att det finns enklaver i vårt land där barn växer upp under tämligen usla förhållanden  vad gäller utbildning, jobb osv. det är ju inget nytt fenomen. Dessa områden byggdes ju upp under den socialdemokratiska "guldålder" och till skillnad mot Juholt så har jag själv stor erfarenhet av att bo på detta sätt. (Rosengård i många år)
Mina grannar tillhörde redan då de "fattiga" och alltså var barnen, även mina barn sk fattigbarn.

Att mina barn fick bra kläder (ofta begagnade) och bra mat till skillnad mot andra barn berodde ju på att vi inte prioriterade att köpa bil. De flesta andra sk "fattiga" ägde konstigt nog bil,drömmen för många var ju att kunna åka på semester till det gamla hemlandet med sin Volvo.
Jag har stått i oändligt många köer i våra affärer nere i Malmö och sett vad mina "fattiga" grannar köpte för mat till sin familj. Istället för mjölk så var det ofta ofantliga mängder av läsk och då framförallt Coca-cola.

Om dagens politiker skulle orka att gå ut i dessa områden så kanske de skulle få en annan uppfattning om vad fattigdom egentligen är för något.
Även om du inte har arbete så får du så pass med pengar av samhället om du har barn att du med ett klokt leverne har det bra i jämförelse med andra länder. Sverige är för de flesta ett mycket gott land att leva i.

De som har det sämst är ju faktiskt de som lever på gatan, där kan man ju verkligen tala om fattigdom! Men ofta har de ju stora problem med droger av något slag vilket är orsaken till att de befinner sig på gatan.

Om man gjorde som man gör i andra länder och gav dem drogen på recept så skulle deras situation förbättras men här i vårt land sätter man moralen i främsta ledet och säger nej till alla praktiska och mänskliga lösningar.

Även i denna fråga har socialdemokratin stått på samma sida som moderaterna, var står Juholt?

Det är att göra lätt för sig att inför en partikongress stå och säga de ord som kongressens majoritet vill höra värre är att genomföra en politik där "de fattiga lyfts upp"!

Socialdemokratin byggde upp alla dessa bostadsområden i särskilt storstäderna där man sedan placerade invandrarna . Att anklaga Reinfeldt för att det finns "fattigbarn" är ju bara pajaskonster när man i grunden är de som från början orsakade problemet.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2379354/hakan-juholt-fick-ut-fallskarm

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har liksom du svårt att förstå begreppet "Barnfattigdom". Är det enbart ett mått på hur mycket men kan konsumera eller vad? Om jag vill downsiza mitt liv och lever på 10 000 kr i månaden men har mera aktinviter med mina barn. Lever dessa i "barnfattigdom" då? Men om jag jobbar jämt och lär mina barn att konsumera mycket men inte har tid med dem. Lever de utan "Barnfattigdom" då?

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate