måndag, december 27, 2010

Hänsynslösa människor=rökare!


För några dagar sedan såg jag en ung mor med en cigarett hängande i mungipan luta sig in i barnvagnen och tala med sitt barn!
Röken kom in under skyddet barnet satt i och jag anser att detta borde rubriceras som barnmisshandel.


Frågan är också varför vissa grupper inom vårt samhälle inte kan ta till sig all den kunskap som idag finns omkring rök och passiv rökning.
På vår gata finns en stor grupp med invandrare boende, ser ofta att de röker i sina bilar trots att de har barn med. Denna lilla yta blir som en gaskammare och de barn som färdas där blir ju helt genomströmmade av skadlig rök.


Samtidigt är dessa barn överrepresenterade inom sjukvården pga av astma och infektioner i övre luftvägarna. Samma tendens finns bland familjer där föräldrarna är sk lågutbildade.


När jag hade små barn fick jag ta denna kamp mot en släktting som tog det som en rättighet att röka hemma hos mig. När jag bokstavligen körde ut henne på balkongen så blev det bråk och hon upphörde att komma hem till oss. Hennes man är sedan ett par år nu svårt sjuk i astma och läkaren har förbjudit kvinnan att röka inomhus där han vistas. 


Tyvärr är det ju försent nu och samma är det ju med alla barn i vårt land som är drabbade av dessa hänsynslösa föräldrar som sätter sig före sina barns hälsa.


När jag ser bilder tagna hos både unga och yngre föräldrar så ser man ofta att de röker inomhus. Förfärligt med tanke på att barn ska vistas där. Rök sätter sig på tapeterna och gardinerna och fortsätter att utöva sitt elände. Det luktar så illa av människor som röker och även i ett hem där de röker så stinker det mycket illa.


Flickor som annars är så noga med att de ska se bra ut och inte lukta illa de röker trots allt och ur deras munnar luktar det rökkloak.


Själv undviker jag numera att överhuvudtaget umgås med människor som röker och dricker alkohol, varför ska jag ödsla min tid på dessa individer vilka inte tar hänsyn till andra.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate