söndag, december 26, 2010

Bortbytingar!

Ikväll gick dokumentären om de bortbytta pojkarna uppe i Västerbotten. Att det gällde släkten till författaren PO Enqvist hade jag inte en aning om men han kunde berätta på ett synnerligen bra sätt eftersom han kände alla inblandade.

Efter en stund så gick det upp ett ljus för mig också. Jag är född 1942 och det var under de här åren som det inträffade en del "bortbytingar". Jag är själv född i Bolidens landsförsamling och det ligger sannerligen inte så långt ifrån dessa trakter där allt det här skedde.

Jag har ju haft ett konstigt förhållande till min mor och hon sa många gånger under min uppväxt att jag var nog en bortbyting.
Efter hennes död så talar min moster om att min mamma sa till henne sommaren -42 när jag var nyfödd att " han därborta är inte min"!

Under alla år så har jag inte känt någon kärlek från henne och dagen före innan hon dog så tittade hon på mig och sa att hon inte kände mig. "Vad gör du här"? Däremot var hon inte särskilt virrig eftersom hon kände igen både min fd fru och hennes nya man.

Min mor kanske under hela sitt liv har trott på vad hon påstod under de tidiga åren och när livet var mot slutet så kanske hon reagerade så här med total förnekelse.


Kapten Nemos barn

Dokumentär av Agneta Bernárdzon. På fyrtiotalet skakades Sverige av en skandal när det visade sig att två mödrar fått sina barn förväxlade på sjukstugan i Bureå i Västerbotten och uppfostrat dem som sina egna. När tragedin uppdagades var barnen tre år, när de skulle fylla sju år beslutade Högsta domstolen att pojkarna skulle bytas tillbaka. Den ena av pojkarna var författaren PO Enquists kusin och händelsen som har påverkat honom starkt har han återkommit till flera gånger, bl.a. i sin roman Kapten Nemos bibliotek. I dokumentären berättar PO Enquist och hans släktingar om hur barnförväxlingen har påverkat dem. Men vi får också veta bakgrunden till händelsen, som skulle visa på en hemlighet långt större än vad någon kunde ana.

Dokumentären var i alla fall fantastisk att se, absolut bland de bästa jag sett!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate