tisdag, november 16, 2010

Mitt inre ropade på hämnd!

I början på 80-talet så arbetade jag på systembolaget i Malmö vid Folkets Park. Ett riktigt sk brännvinsbolag.
En halv böj var otroligt populärt då liksom Aurora.
Nå, jag hade två små barn där hemma och min hustru arbetade inom sjukvården med tidiga mornar.
Jag lämnade barnen varje dag på dagis långt från vår bostad.Ingen bil utan antingen buss eller att gå flera kilometer.
Till slut blev det ohållbart, jag höll på att bli sönderstressad och begärde då som första man i systemets historia om att gå ner till sex timmar arbetsdag. Skulle alltså få börja jobba lite senare på dagen och betalade detta med avdrag på lönen.
Vad händer då med min chef Ingvar Nilsson ,jo först vädjar han till mig och säger att jag förstör min framtid med detta. Du kommer aldrig att kunna bli butikschef osv.
Jag får mitt ärende ända upp till systembolagets styrelse i Stockholm och de godkänner det hela.
Då slutar chefen att tala med mig. Står varje förmiddag demonstrativt och tittar på klockan när jag anländer!

Sen börjar det klassiska , det uppstår brist på lagret av någon anledning. Vi får inventering varje lördag så att hela personalen med något undantag kvarhålls för räkning av buteljer. Facket visar sig vara tandlöst därför att vår ordförande väntar på att få jobbet som distriktschef vilket han också får . Han vill inte ta i mina klagomål ens med tång.
Till slut går chefen att steg för långt, han fejkar nämligen brist i kassan. Sin egen kassa som han tvingar mig att använda. Jag räknade den från början och sa åt honom att det fattades pengar i den. Ändå använder han detta till en anklagelse mot mig. Då orkar jag inte mer utan söker arbete  inom sjukvården.
När de ringer honom för att höra vem jag är så "råkar" jag höra samtalet.
Så han vräker på med beröm om mig!  Jo, han vill bli av med mig och jag kan sluta!

Under den här tiden väcks mycket olustiga tankar upp inom mig. Jag vill skada honom eller tända eld på hans bil . Kasta målarfärg på bilen.
Vaknade på nätterna och hatade honom!   
Nå, är man frisk i huvudet så stannar det vid sådant  men hade jag varit sjuk så kanske han hade råkat ut för "något".

Idag så hade min begäran varit bara OK,  till och med en fjäder i hatten. Då 1980 så blev man mobbad.
Egentligen skulle Systembolaget ha givit mig ett nytt jobb i en annan butik men hans ord vägde tungt.
Jag vet ej om han lever idag ,skulle inte tro det men jag glömmer aldrig denna illvilliga och förkrympta karl.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate