lördag, oktober 16, 2010

Känner du suget?

En del frågar mig om jag inte känner sug efter att dricka vin eller annan alkohol när jag sitter med andra som dricker.

Nej, måste jag säga på denna fråga. Samma sak när jag blir lite "mörk i själen" , jag tänker numera att jag skulle bara bli ännu dystrare om jag drack något. Förr så fungerade det precis tvärtom , så fort det kändes motigt i livet så  ställde man till "fest"!
Jag gick förbi systemet i Farsta idag och ser då hur så många kånkar ut massor med vin och öl. Ung som gammal.Sedan står det alltid ett gäng "olyckliga" utanför och hänger och hoppas att någon de känner ska komma förbi och bjuda dem på något. De vanliga tiggarna står där också men jag är konsekvent och ger dem aldrig några pengar till deras missbruk.
Har dessutom aldrig i hela mitt liv köpt ut till någon som inte har åldern inne. Trots mitt eget drickande så har jag aldrig varit någon vän av att hjälpa unga att dricka alkohol.
När jag ser dessa , mest karlar, stå där utanför ett systembolag så säger jag till mig själv varje gång: "Bosse, det där hade kunnat vara du, tänk på det"!
Man får aldrig,aldrig någonsin glömma hur det har varit och hur det är nu. Se till att njuta av befrielsen att kunna välja själv och säga nej till alla droger.
Men, det är en svår konst att lära sig hantera livet på nykter bog. Det var så himla lätt att "självmedicinera" när man kände stress eller dysterhet. Det fanns alltid något att skylla på!
Alla människor med begär efter alkohol har tusen sätt att motivera sitt drickande och vill så gärna lura med sig andra in i detta.
Idag finns det ingen som kan lura mig vad gäller sånt här. När jag inte kan lura mig själv längre så kan ingen annan lura mig heller!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate