lördag, april 03, 2010

Riksdagens felaktiga beslut om folkmord

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/folkmordet-som-aldrig-agde-rum_4514557.svd

När du läst svd och fd ambassadör Ingemar Karlssons inlägg så kanske du håller med mig i vad jag sa i en tidigare blogg om beslutet.
Det är inte riksdagens mandat att ta beslut i historiska frågor . Beslutet innehåller dessutom historiska felaktigheter.
De rödgröna använder rena trixen för att kunna gå framåt i det kommande valet. Trix vilka är osmakliga och ogenomtänkta, det var väl därför Urban Ahlin (S) kvittade ut sig. Han ville inte vara med om denna omröstning.
Säkert låter även människor i riksdagen sina känslor styra inför beslut men det duger ej . När man sitter i riksdagen så måste utgå från fakta och ta beslut därefter.Dessutom måste de beslut som tas vara genomtänkta.
Börjar den svenska riksdagen ta beslut  om världens historia så kommer man att avkrävas många liknande beslut. Då inser man det felaktiga i att överhuvudtaget ge sig in på historikernas domäner samt göra partipolitik av det hela.
Jag anser att riksdagen ska ta tillbaka hela detta galna beslut! Det är principiellt viktigt att det dras tillbaka.

3 kommentarer:

JustiPati sa...

Det finns många som Ingmar Karlsson, Carl Bildt Fredrik Reinfeldt, etc. som applåderar åt förövarna som har våldtagit minoritetsfolk och även på detta sätt deltar själva denna våldtäkt. Vill du också tillhöra den Ankara trogna skaran?

hogrelius sa...

Jag har i min blogg inte tagit ställning alls i sakfrågan,däremot har jag tagit ställning rent pricipiellt mot att riksdagen ska blanda sig i typ dessa frågor. Min personliga uppfattning är att folkmord begicks mot den kristna befolkningen.

JustiPati sa...

Jag håller med dig att liknande beslut inte borde behöva gå så långt upp till olika länders parlament runtom i världen, utan borde kunna skötas av en civiliserad stat där man önskade sig att denna stat borde själv diskuterat objektivt i sitt eget parlament, utan att få strafföljder från paragrafer som 301. Det som beslutades i riksdagen är det politiserande förnekelsen från den Turkiske staten som dessutom vill komma med i EU. Det Turkiet håller på med är inte acceptabelt och därför tas upp i Svenska riksdagen och därför anser jag att detta var helt riktigt beslut och markering att liknande förnekelser inte tolereras i Sverige. Ja, frågan bör dessutom aktualiseras i allrahögsta i den politiska arenan, då majoriteten av oberoende historieforskning (dvs vetenskapen) har för länge sedan sagt sitt, nämligen att detta var ett folkmord.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate