onsdag, januari 14, 2009

Liza Marklund?


Ja, jag sätter ett frågetecken efter hennes namn. Efter att ha läst debatten om hennes sätt att arbeta med sina böcker och även artiklar på sin tid i Expressen så måste jag sätta ett frågetecken efter hennes namn.
När jag läste boken "Gömda" så minns jag mina reaktioner. Jag minns andras reaktioner där bla. öppet rasistiska tendenser kunde höras. "Jävla utlänningar som kommer hit och misshandlar våra kvinnor" var uppfattningar som framfördes.

Mina egna reaktioner var att jag blev så f-b på män som var som den killen beskrevs i boken.
Nu framkommer andra uppgifter som har gått att kontrollera vilka visar att Liza M och hennes sageskvinna ljuger som hästar som travar. Det är närmast mannen i boken som är den som har fått ett helvete i sitt liv.
Inget i "Gömda" stämmer med verkligheten!

Hur många med mig är det inte som känner sig totalt lurade?

Piratförlaget med Jan Guillou har tjänat mycket pengar på dessa böcker av Liza Marklund. Liza själv är miljonär idag tack vare sina böcker. Det är lönsamt att ljuga!

Man kan fråga sig varför hon har slarvat med fakta så kollosalt med boken om "Gömda"!

Monica Antonsson har på ett vederhäftigt sätt verkligen punkterat historien om "misshandel och förföljelse" i en rad bloggar och tidningsartiklar.
Ser att Ann-Marie Skarp på Piratförlaget försöker att lägga tillrätta hela affären med att föra in diskussionen på att det här är frågan om en roman. Som bekant så får man ljuga ihop historier i romaner!

Nu är det nog inte många som liksom jag har uppfattat att "Gömda" är en roman. Tvärtom så har de flesta trott på denna story som en berättelse ur livet.
Kvällspressen har väl också som vanligt bidragit med sina artiklar om den "landsflyktiga" kvinnan vilket ytterligare har spätt på hela historien som sann!

Varken förlaget eller Liza M har sagt ett dyft under alla dessa år att det rör sig om en roman.



1 kommentar:

Therese sa...

På radion igår hörde jag någon hävdade att de borde ha stått... "bygger på en sann historia" och inte "en sann historia" Eller någonting i den stilen.

Att svartmåla en utländsk man utan grunder är skam tycker jag!

Liza måste må jätte dåligt nu och ha fruktansvärd ångest.

Trots de här anser jag fortfarande att hon är en bra författare! Men av naturliga skäl kanske jag kommer att se "lite mellan fingrarna" när jag läser fler verklighetsbaserade romaner i fortsättningen...

För övrigt tycker jag att hela grejen är sorglig =(

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate