torsdag, november 27, 2008

Blogg eller dagbok?

Att skriva en blogg innebär att man skriver om saker som kan intressera en större allmänhet. Dagbok rör sig i huvudsak om sin egen person och närmaste omgivning. Dagbok kan man också skriva men då kan man låta den vara intern för sig själv och de man väljer att fråga om de vill läsa den.
När man sitter och läser många sk bloggar på olika ställen så ser man rätt så snart att många bara intresserar sig för sin egen person . Vad man äter, hur mycket man älskar sin kille eller sina barn.
Efter att ha sett hundra sådana sk bloggar så är man nästan beredd att hålla med professor Bo Rothstein i hans totala avståndstagande från denna ytliga företelse.
Nu har stora delar av vårt folk landat i denna ytliga värld i så mycket. Det är bara att bläddra igenom sina 40 tv-kanaler en kväll så inser man att folket proppas full med ytligt dravel.
Vem tjänar på det?  Ställ den frågan och tänk till lite!

Om kunskapsnivån hela tiden sjunker i ett samhället och det ytligt groteska tar över då är det fritt fram för allehanda extrema att bestämma agendan i samhället. Förr i tiden såg överhögheten till att hålla folket okunnigt med hjälp av att de inte kunde läsa, fick arbeta hårt så att de var dödströtta eller ge dem brännvin gratis.
Nu fungerar det annorlunda men reultatet blir ev. detsamma?
Det sägs i alla rapporter att unga människor inte läser skönlitteratur i någon större omfattning och då är det illa. Det är nämligen som så att det skrivna ordet ger ett mycket större utrymme till självständigt tänkande och fantasi än vad film tex gör.
Att kunna komma en annan människas tänkande och erfarenheter nära får man genom ordet.

I andra länder förbjuds det farliga ordet. Fel ord i bloggen ger fängelse i många år .
Sverige är ett land där vi kan tala högt, skriva det vi vill, läsa den bok vi önskar.
Hur förvaltar vi denna rättighet?

Våra medmänniskor i andra länder kämpar varje dag med tryck o yttrandefriheten , låt oss använda oss av denna rättighet  på ett klokt sätt genom att åtminstone försöka skriva bloggar med ett innehåll med mening i för fler än de närmast sörjande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!!!

Du är blogg!!!!!

kram

Skrivet av nilla den 27 november, 2008 kl. 16:43 #

Varför blogg ELLER dagbok? Varför inte blogg OCH dagbok?

Själv skriver jag för att skriva av mig något eller få ur mig tankar och funderingar. Ibland handlar det om åsikter jag har om något... Det är olika. Men jag skriver mer för min egen skull än för andras, men genom att blogga får man andra människors syn på saken och kan få ett perspektiv som man inte fått annars.

Men syftet med min blogg är inte att den ska vara högintressant för andra. Då hade jag nog valt en annan plats att blogga på, om jag hade bloggat överhuvudtaget...

Skrivet av Kloker den 27 november, 2008 kl. 16:48 #

Varför kan man inte få skriva dagbok på sin bloggsida? Idag när de flesta är mer vana att använda dator än skriva för hand så kan det väl vara bra att ha ett ställe att skriva av sig på? Man får annat perspektiv på saker och ting när man får ner sina tankar till en text. Och att man kan bolla sina idéer med andra på ett "anonymt" (gäller inte alla) sätt fyller också sin funktion. Skönt också för många att få bekräftat att man inte är ensam om sina problem/funderingar osv.
Alla har ju en frihet att välja vad man vill läsa och kommentera. Vad du kallar "substans" i en blogg kanske inte intresserar mig för fem öre, men för mig får de gärna fortsätta att skriva sina bloggar. Jag bara letar vidare efter något som intresserar mig.

Skrivet av Nikki den 27 november, 2008 kl. 17:21 #

Min blogg handlar bara om mitt liv och min familj.. Jag skriver om hur det är att vara mamma till många barn och hur det är och har varit att mista sin älska make under tragiska omständigheter. Reflektioner från min vardag.. och jag har många besökare varje dag.. så tydligen finns det de som vill läsa även en helt egocentrisk blogg..
/Pillan med det 4:a små trollen

Skrivet av Pillan den 27 november, 2008 kl. 17:34 #

Min definition av dagbok är: det man skriver FÖR SIG SJÄLV (ev, för "eftervärlden" om man planerar skriva sina memoarer tex), vad man än skriver om; stort eller smått.
Eblogg kan nog också skrivas bara för den enskilde, kanske som terapi, men riktas (också) mot andra läsare -mer eller mindre anonyma. En blogg inbjuder också till kommentarer, vilket somliga bloggare är väldigt ambivalenta till. Många vill INTE ha kommentarer som strider mot deras eget synsätt.

Skrivet av Anna Lys den 27 november, 2008 kl. 18:05 #

Min definition av dagbok är: det man skriver FÖR SIG SJÄLV (ev, för "eftervärlden" om man planerar skriva sina memoarer tex), vad man än skriver om; stort eller smått.
Eblogg kan nog också skrivas bara för den enskilde, kanske som terapi, men riktas (också) mot andra läsare -mer eller mindre anonyma. En blogg inbjuder också till kommentarer, vilket somliga bloggare är väldigt ambivalenta till. Många vill INTE ha kommentarer som strider mot deras eget synsätt.

Skrivet av Anna Lys den 27 november, 2008 kl. 18:06 #

Ingen av er tar upp huvudfrågan som jag ställer. Kunskapsnivån som sjunker i vårt samhälle och vad det kan föra med sig! Tänk om en författare alltid skrev samma bok eller novell, då skulle han inte få många läsare till slut.Det skulle bli trist läsning ! Jag vill ine förbjuda någon att skriva på sitt sätt men jag vill försöka föra in tankarna i lite andra banor. Betänk det jag avslutade min blogg med:Våra medmänniskor i andra länder kämpar varje dag med tryck o yttrandefriheten , låt oss använda oss av denna rättighet på ett klokt sätt genom att åtminstone försöka skriva bloggar med ett innehåll med mening i för fler än de närmast sörjande!

Skrivet av Bosse den 27 november, 2008 kl. 19:10 #

Skriv en kommentar:

Therese sa...

Jag förstår vad du menar Bosse... Men i detta fallet handlade det inte riktigt om att jag fått en otrevlig kommentar. Det skapar ju en debatt och som du vet så tycker jag om debatter precis som du =)

Jag låter inte tjejerna läsa min blogg på grund av att jag inte tycker att allt jag skriver behöver komma fram till dem... Därmed tycker jag inte att deras klass kompisar heller bör läsa min blogg.

Det är ju inte direkt till dem jag tillägnar mina tankar, utan mer till mina vänner och släkt som jag vill framföra mitt budskap till.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate