fredag, juni 27, 2008

Svar från M i FRA-frågan!


Bo Hogrelius

Tack för Ditt brev.

Eftersom Ditt brev är skrivet med illröda bokstäver och Du skriver att Du kommer ”aldrig att rösta på något parti någonsin vilket är med och driver igenom lagen om att FRA ska avlyssna internet och teletrafiken generellt”, så inser jag att det är skrivet i stark affekt. Min förhoppning är dock, att Du nu har lugnat ner Dig och är beredd att ta emot information.

Det är inte alls fråga om att registrera och läsa enskilda människors e-post på det sätt som förekommer i totalitära diktaturländer, utan att FRA skall har rätta att söka efter sådant som kan utgöra ett verkligt hot mot vårt land och dess säkerhet.

Försvarets radioanstalt har sedan mycket lång tid ägnat sig åt signalspaning i etern för att kunna få en bild av vilka yttre militära hot som finns mot Sverige. Under andra världskriget och kalla krigets mest hotfulla period betydde signalspaningen oerhört mycket för att ge kunskap om hur hotbilden mot Sverige såg ut.

Genom den tekniska utvecklingen har läget förändrats. Radiotrafiken i etern spelar allt mindre roll, och allt mer av kommunikationen över gränserna går i trådbunden trafik. Mindre än fem procent av all kommunikation går numera via etern. Detta gör att Sverige liksom andra länder hamnade i ett vägval: antingen kunde man anpassa signalspaningen till de nya förhållandena eller så kunde man lägga ner verksamheten och allvarligt försämra kunskapsläget om hot mot det egna landet.

Ända fram tills nu har det inte funnits någon särskild lagstiftning alls som reglerar hur signalspaningen ska gå till. Fram till år 2000 fanns det inte ens någon lagreglering om försvarets underrättelseverksamhet i stort. (Detta var ett problem, inte minst med tanke på riskerna för den personliga integriteten.)

Den nu antagna lagen om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet innehåller flera regler till skydd för den enskildes integritet. Signalspaning får bara ske efter inriktning från regeringen och berörda myndigheter. Det införs också ett särskilt tillståndsförfarande när det gäller myndigheternas inriktningar - i klartext kan inte myndigheter själva bestämma om inriktningen på spaningen, utan de måste söka om tillstånd. Det införs också tydliga regler om hur rapportering ska ske och när uppgifter ska förstöras. Likaså införs en särskild ordning för att kontrollera att spaningen verkligen sker enligt de beslutade riktlinjerna och att uppgifterna verkligen förstörs i efterhand. Dessutom inrättas ett integritetsskyddsråd.

Lagen går ut på att signalspaningen ska ta sikte på yttre hot mot rikets säkerhet eller mot viktiga samhällsstrukturer. Förutom militära hot kan det handla om internationell terrorism eller annan mycket allvarlig gränsöverskridande brottslighet. Sökbegreppen som används får inte rikta sig mot en enskild person, om det inte är av synnerlig vikt för verksamheten.

Signalspaningen får bara avse utländska förhållanden och ska, liksom i dag, bara vara tillåten när det gäller kommunikation som går över Sveriges gräns. En viktig avgränsning är att kommunikation där både avsändaren och mottagaren finns i Sverige men som passerar Sveriges gräns av rent tekniska skäl (t.ex. när ett företags e-postserver ligger utomlands) inte ska omfattas.

Gränsdragningen mellan försvarsunderrättelseverksamheten och den brottsbekämpande verksamheten måste vara helt klar. Straffprocessuella tvångsmedel och annat utövande av polisiära befogenheter som riktas mot enskilda ska vara förbehållna polisen och andra brottsbekämpande myndigheter. Det kommer alltså inte att finnas någon möjlighet att kringgå de lagbestämmelser, som ställts upp till skydd för den personliga integriteten vid brottsbekämpande arbete, genom att begära stöd av myndigheter inom försvarsunderrättelseverksamheten.

Integritetsskyddet är en central del av den föreslagna lagstiftningen. Frågan är extra viktig eftersom det här är två mycket centrala intressen som står mot varandra - den nationella säkerheten och skyddet för privatlivet. Vi har nu fått en tydligare och rättsäkrare reglering än hittills.

Med vänliga hälsningar

Johan Westrin
Politisk sekreterare (M)

Jag fortsätter att skriva i rött därför att jag är inte ett dugg lugnare av detta svar från moderaten Johan Westrin.
Ett uselt förslag blir inte bättre därför att man hänger på lite lull-lull som utsmyckning. De som har orkat att titta på min säpoakt här på min blogg reagerar nog på samma sätt som en vän till mig gjorde. Han själv flydde från Rumänien under kommunisternas välde . När han fick se alla meningslösa anteckningar från mitt liv så suckade han djupt och sa att precis så var det i hans Rumänien också.De antecknade allt som de trodde att de skulle kunna använda emot en individ som de betraktade som misshaglig.
Den som kan historien begriper att FRA kommer att göra precis så som man alltid världen över och även i vårt land gjort. DVS man snapppar upp olika uppgifter från mail och bloggar, lagrar dem för framtida behov.
När så "Svensson" söker en högre tjänst på sin arbetsplats så får han den inte. Inga förklaringar kommer att ges, bara ett avslag!
Där sitter så "Svensson" och undrar livet ut varför han inte fick de tjänster han sökte.
Nej, FRA-lagen ska i sopan där den hör hemma!

2 kommentarer:

Anonym sa...

FRA-mtiden är dyster...

Att den här lagen är kass tode de flesta utom våra riksdagsmän kunna enas om... Dock, vart i bloggen har du lagt ut de gamla kära välpassliga SÄPO-akterna?

:-)

/Anders

hogrelius sa...

Hej, den 4 juni la jag ut akten om SÄPO.
http://hogrelius.blogspot.com/2008/06/spo-akt.html

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate