tisdag, december 25, 2007

Du skalll hedra din fader och moder!

På julafton följde jag detta Moses bud.Jag och min fd hustru med man åkte till sjukhemmet .Där möts vi av en gammal bitter kvinna.Mig vill hon inte kännas vid,jag finns inte.Min fd hustru känner hon igen och talar med henne om bla den nya mannen osv.
Vänder sig till mig:vem är du?
Lyssnar inte utan vänder sig mot Elisabet och säger helt frankt. Jag har en odåga till son som heter Bosse,han har plågat mig i hela livet ända sedan han var liten.Sedan följer en harang av anklagelser blandat med fakta.Jo, jag tog med Liberth hem en gång när jag var sjutton år och lät honom sova på vår matta i köket när det var vinter och han inte hade någonstans att ta vägen.Mamma kastade ut honom mitt i natten!
Allt blev mycket obehagligt och vi gick! Ingen av oss orkade mer.Personalen var trött också efter ett par dagar med henne och hennes anklagelser.
Idag avled hon kl 18 utan att någon hann dit.Mina två äldsta döttrar har ikväll varit och suttit hos henne och talade om för mig att hon nu såg lugn o slät o fin ut.Åsas man erbjuder sig att sjunga på begravningen och det tackar vi naturligtvis ja till,min bror blev glad över detta erbjudande också.

Min mor har haft ett besvärligt liv där hon inte var nöjd med hur det hade blivit.Hon har tex suttit mer eller mindre instängd i sin lägenhet i åratal men har alltid tackat nej till att flytta till ett bättre boende.Nu när det inte gick att ha henne hemma så ansåg hon att "de hade kidnappat henne"!
Jag har sedan åratal förstått varför mitt eget liv blev som det blev.Får ett barn ingen kärlek när man växer upp så blir det kaos i ens inre.(Min faster Ingeborg gav mig dock när vi träffades ren fin kärlek.Henne älskade jag.)

Alla frågar sig då o då den gamla frågan om varför Jeppe super.Svaret är rätt så enkelt vad gäller många.Man söker tröst i sitt elände och sökande efter kärlek.En del kanske hänger sig åt karriär och arbetar 80-90 timmar i veckan men allt grundar sig på samma sak.Bekräftelse!Längtan efter att bli sedda och älskade!

Min mor hade det svårt när hon växte upp,fick ej kärlek och kunde heller inte ge kärlek.Grät när jag föddes för jag var av "fel" kön!
Min morbror är en gammal man men vis som få,han tog tag i sitt liv och gjorde något åt det hela vilket min mor också borde ha gjort .Tyvärr finns det alltid människor utan insikt om sina problem,de skyller allting på andra och lyfter inte ett finger själv till en förändring.

Nu är hennes jordevandring slut och hon har gått tillbaka till kosmos eller vad man nu vill kalla det.Jag blir inte ledsen över hennes död men jag känner mig så ledsen över det liv hon har levat och skänker en tanke till min far som nog inte alltid hade det så lätt därhemma!

1 kommentar:

hpy sa...

Jag beklagar sorgen, som det heter, och hoppas att ni nu far et battre bada tva. Forsok minnas endast de goda sidorna. Det fanns sakert sadana ocksa.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate