söndag, december 16, 2007

Att drabbas av olust!



Julen närmar sig och min olust blir allt större, bara jag kommer ner på stan så vill jag gå hem igen!Panik över allt! Folk trängs i sin iver att köpa,köpa,köpa....

Jag har ända sedan sextiotalet upplevt julen på samma sätt.Är det mig det är fel på eller är det julen som har snevridits av de kommersiella krafterna? Tvånget i många familjer att köpa julklappar har tagit över glädjen över att julen är hoppets högtid då Kristus födelse ska firas.

Arbetsgivarna går ut i stora annonser med "sagor" där de försöker få oss att få dåligt samvete om vi inte köper så mycket vi kan och orkar.Helst ska vi ta lån också!

I många andra EU länder får man en sk 13 lön, en jullön extra för att kunna köpa ännu mer.OK, då slipper man åtminstone att bli pank eller belånad!

Förra julen så åkte jag och min ena dotter till Estland och var där på julafton,lugnt o fint på hotellet.Vi säger fortfarande att det var så skönt!Jag hann tom. med att ta ett julbad enligt tradiotionen .


Önskar att det uppstod en motrörelse till denna infantila jul med alla krav på konsumtion och frossa av mat!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate