söndag, januari 14, 2007

SNÅLHET

Här sitter jag och Sofie och äter glass. När jag ser den här bilden kommer jag att tänka på det här med snålhet.När mina Skånebarn var små så kom min svärfar ner från Linköping och hälsade på.Vi bestämde oss för att åka över till Tommelillaland vilket var ett nöjesfält för barn. När vi hade gått runt där och barnen hade fått roa sig så ser vi morfar gå till en glasskisok.så trevligt tänkte vi, nu får barnen glass. Han kom tillbaka med en strut som han mumsade på men ingenting till barnen som verkligen blev långa i ansiktet.
Jag tror att jag aldrig varken förr eller senare har blivit så förvånad över att en vuxen kan göra så mitt framför barn. Han var snål på många sätt och jag kan inte minnas att han någonsin hade en blomma med sig till sin dotter när han kom.Han förväntade sig att vi skulle passa upp honom som om han bodde på ett hotell.Mat,sprit,kaffe men att kunna ta ut sin egen kaffekopp från bordet det kunde han inte. Hans syskon sa att han alltid hade varit ofattbart snål så de gillade inte honom.
Minns från min barndom uppe i Västerbotten att det fanns en kille som hette Roland.Vi kallade alltid honom för snåle Roland därför att han kunde aldrig bjuda på någonting.Han hade jättepåsar med godis men ingen fick något av honom.

Att vara snål måste ha något med ens läggning att göra för de flesta som är snåla som vuxna har redan som barn uppvisat detta när man frågar syskon och föräldrar. Om man är så snål med "det världsliga" så antar jag nog att man är snål också som individ tex med sina känslor. Allting brukar ju hänga ihop!

Har alltid undrat vad som händer om två snåla gifter sig och får barn, hur blir de ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej men usch vilken snål morfar. Min far hade alltid med något till barnen. Han passeade vårt hus på väg hem från Konsum och barnen stälde sig snällt vid honom och på somrarna var det ofta den storsta glassen, ibland var det en tabelttask. Han var en v anlig arbetare och vi är många syskon. Han hade lärt sig att dela med sig.Det finns ett finskt ordspråk som säger " den givande handen blir aldrig tom." jag tror att det är sannt.

Barbara sa...

Haixou bemeleve gionie quis, gios ch bomo! Insuma il yakontem cria guristao zentea, risaao! Riutos mulheita grande. Io kritermink recome prendu jovatraj int...

hpy sa...

Snalhet och sparsamhet ar tva skilda egenskaper. Men att kopa glass at sig sjalv och ata den framfor sina barnbarn hor tyvarr till den forsta egenskapen, somm darutover ar utokad av andra egenskaper som har att gora med egoism, tankeloshet och moralisk grymhet.

Anonym sa...

Snålheten bedrar visheten, brukar man säga. Jag tror det stämmer mycket bra i många fall! Ifall jag är snål på en glass, så vill jag inte vara så snål att jag inte unnar mig det ;) Det ska finnas måtta med allt, tycker jag. Hittar man den rätta balansen, då är det som bäst. Jag tror att man själv mår bäst då också.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate